Næringsliv
Superfergen Drammen Boulogne
Om to år legger en stor godsferge mer lik et fly enn en båt til ved Drammen havn. En ny fransk superferge skal frakte laks fra Norge til kontinentet i rekordfart. Transporttiden for laksen vil bli halvert dersom fergen blir en realitet. Planene møter både skepsis og jubel.
Det franske fergedesignfirmaet BVG International har tegnet og modellert den nye superfergen som skal frakte laks til kontinentet på under halve tiden det tar på motorveiene i dag.
Godsfergen er 160 meter lang, kan ta 90 trailere og ser mer ut som et fly enn en båt på grunn av stabilisatorene på hver side. Så skal det da også gå så fort over Nordsjøen at det nesten blir som å fly på vannet. Gjennomsnittsfarten er på hele 35 knop.
RASK AVKLARING
Planene er klare. Nå jakter BVG på pengesterke redere i Norge og Europa som vil investere i prosjektet. Prisen er 60 millioner euro eller nesten en halv milliard kroner.
- Vi er i konkrete samtaler med mulige operatører eller skipseiere. Det sier prosjektansvarlig i BGV-international, Olliver Collaud. Han har en liste på 4-5 norske og utenlandske interessenter BVG er i kontakt med, og håper på en avklaring innen utgangen av februar. Han vil ikke ut med hvem BGV samtaler med eller hvor det er planer om å bygge skipet. Men lover valuta for pengene.
- Dette skipet blir enestående i sitt slag. Prisen på transport av varer vil bli halvert og de kommer mye raskere fram enn i dag, sier Collaud. Den franske superfergen som har navnet «Fast Jet Cargo Vessel» skal gå i skytteltrafikk fra Drammen til Boulogne sur Mer, i Frankrike, med fisk. I retur til Drammen skal den frakte frukt og grønnsaker. Avtalen mellom de to havnene om å ruste opp og legge ting til rette for den nye flyvefergen er allerede i boks. Maritim sjef ved Drammen havn, Ivar A. Vannebo, har stor tro på prosjektet og venter spent på om BGV lykkes med å finne en reder.
SKEPSIS
Det er ikke første gangen noen har lansert planer om å frakte fisk eller annet gods sjøveien fra Norge til kontinentet. Seniorforsker Haakon Lindstad ved Marintek i Trondheim har en lang liste over prosjekter og planer som har vært lansert, men av ulike årsaker aldri blitt realisert. Han er en smule skeptisk til om franskmennene vil lykkes.
- Det er et friskt prosjekt. Alt i alt er det spennende og mulig å få til, men den kommersielle risikoen er betydelig, sier han. I dag frakter de store etablerte fergeselskapene som Stena Line og Color Line fisken deler av veien til Danmark og Kiel.
- De vil helt sikkert kjempe hardt for å få fortsette med det, tror Lindstad og han er ikke sikker på om den nye BGV-fergen vil gå ofte nok til å kunne bli et reelt alternativ til dagens ferger.
- På den annen side kommer varene mye raskere fram enn i dag, legger han til.
- Tenk deg at det kommer en trailer fra Møre som i dag ikke rekker ColorLine fergen til Kiel, ja da er det bare å kjøre bort til StenaLine eller vente på neste ferge. BGV-fergen må jo gå når den må, og hva da? spør spesialrådgiver Jan Mejlænder-Larsen i Norges Lastebileierforbund. Han er skeptisk, men sier den nye superfergen kan bli et godt alternativ hvis alt går som det skal, men at det er mye som skal klaffe.
Uansett, i Europa er tungtransport på veiene på vikende front. EU har et uttalt mål om at en langt større del av godstransporten skal over fra vei til sjø. Tyskland og delvis Østerrike har allerede innført avgift for å kjøre på motorveiene og flere land har tilsvarende forslag klare.
VIKTIG BRIKKE
- BGVs konsept er framtidsrettet. Absolutt. Ikke minst på grunn av veiskatten. Det sier Leif Arne Strømmen. Han er produktdirektør i Nor-Cargo. Selskapet er Norges største transportør av laks i dag og en avgjørende brikke for at BGVs prosjekt skal lykkes.
- Jeg vil tro de er avhengige av å få oss med på laget ja, sier Strømmen. Nor-Cargo har allerede blitt kontaktet av franskmennene.
-Vi kan være interessert i å inngå en avtale om transport, men vi vil ikke binde oss til å levere et bestemt volum verken til dem eller andre, sier Strømmen. Nor-Cargo inngår årsavtaler med fergerederiene om transport. BGV har ønsket en binding for flere år, ifølge Strømmen, noe Nor-Cargo avviser blankt.
- For oss er det to ting som er helt avgjørende for om vi vil inngå en transportavtale. For det første må den som skal investere i BGV-fergen ha kapital nok til å drive dette selv om det skulle gå med underskudd en periode. Vi kan ikke risikere en konkurs etter kort tid. For det andre må det gi oss en betydelig tids- og kostnadsgevinst, sier han. Den gevinsten lover prosjektansvarlig i BGV-International, Olliver Collaud.
SJÅFØRENE PÅ LAND
Drivstoffutgiftene på båten vil ikke bli så høye som mange frykter, ifølge Collaud. Fergen vil ha den mest energibesparende motoren som finnes, enten dieselelektrisk eller med gassturbiner. Men det viktigste er lavere lønnskostnader. De norske trailersjåførene skal nemlig stå igjen på kaia i Drammen.
- Vi har ingen begrensinger i kjøretid. Vi kan kjøre i helgene, på helligdagene, til alle døgnets tider. Det kan ikke bilene, sier Collaud. I Boulogne står en fransk sjåfør klar til å ta imot lasten.
- Vi hadde tyske sjåfører som skulle ta i mot last i Kiel, men det fungerte dårlig, sier Mejlænder-Larsen i Lastebileierforbundet.
JUBLER
Drammen havn er utpekt som knutepunktet i Norge for fergeforbindelsen. Maritim sjef Ivar A. Vannebo er ikke i tvil om at sjøtransport er framtiden og at franskmennene har et godt prosjekt. Det passer da også som hånd i hanske med planene Drammen havn har for ekspansjon.
- Vi er i ferd med å ekspandere, fylle ut 130 000 nye kvadratmeter og lage større havn. Vi har planer om å gjøre Drammen havn til et transportknutepunkt for vei, jernbane og sjø, sier han. Vannebo ønsker ny aktivitet velkommen.
Bilene som kjennetegner Drammen havn strømmer inn fremdeles, selv om mer og mer av bilene fra Østen nå samles opp i sør-Sverige, istedenfor i Drammen. Det er lengre mellom fruktlastene enn før. Nå kommer det bare klementiner til jul, appelsiner til påske.
- De siste årene er mesteparten av returlastene til Norge flyttet over til bil, sier Vannebo som kan tilby stor kapasitet på kjølesiden til å ta imot frukt og grønt som måtte komme sjøveien.
- Vi har lett etter sjøtransport-alternativer lenge, men ikke funnet noe, derfor er BGV-prosjektet veldig interessant for oss. Jeg er overbevist om at sjøtransport er framtiden. Tid og fart blir avgjørende for frakt av ferskvarer, sier han, men gjør ingen forberedelser på havneanlegget før BGV har skrevet kontrakt med en reder. Men havnen skal være klar når flyvefergen siger inn til Drammen havn i 2007.
Nylige artikler
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen