Annonse
nyheter
Svein Aaser som julenisse
Dnbnor-sjef Svein Aaser og de andre bankdirektørene er julenisser året rundt, hvis vi skal tro Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH), som er bankenes interesseorganisasjon. Der i gården mener de at de 6,2 milliardene kundene årlig betaler i gebyr er for lite.
Annonse
Dette dekker ikke kostnadene engang, ifølge FNHs informasjonsdirektør Preben Sandborg Røe. Bankenes gebyrinntekter har de siste 10 årene økt fra 1 til 6,2 milliarder kroner. I samme periode har gjennomsnittsprisen for et betalingsoppdrag sunket med en krone. Til gjengjeld har antall betalingsoppdrag gått i været som en rakett, og tre av fire giroer leveres nå elektronisk.Røe viser til at Norges bank i 2001 påviste at gebyrene bare dekker 70 prosent av betalingsformidlingskostnadene. Røe kommer ikke med noen tall fra bankene selv. Han forteller heller ikke hva gebyrene burde vært for at bankene skal unngå denne gedigne veldedigheten til kundene. Han forklarer heller ikke hvordan Svein Aasers bank kan oppvise jubelresultat til tross for sin gavmilde praksis.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen