nyheter

Svenske Eniro sluker DinPris AS

Eniro kjøper norske DinPris AS for 31 millioner svenske kroner, målet er å bli størst på prissammenligner i Norden. Eniro kjøper samtidig danske Webdir.

Publisert Sist oppdatert
Kjøpet gir Eniro en sterk plattform for å ekspandere internetttilbudet og er et sterkt steg mot en mer transaksjonsbasert forretningsmodell, skriver Eniro i en melding.- Vårt mål er å bli nummer én i Norden på prissammenligninger, sier Eniros konsernsjef Tomas Franzén i en kommentar.Virksomheten konsolideres fra 1. februar 2006, og kjøpet kommer til å få en marginal negativ effekt på Eniros driftsresultat i 2006, og deretter positivt.DinPris tilbyr prissammenligninger med fokus på forbrukernes behov. Det norske selskapet ble startet i mars 2004 av Ayman Mackouly, som fremdeles vil være i selskapet. DinPris blir en separat forretningsenhet innen Eniro-konsernet, og kommer til å rapportere finansielt som en del av Norges-virksomheten.I Norge har DinPris cirka 300 kunder (tilsluttede e-handlere). Etableringen av DittPris i Svergie er nettopp påbegynt og til nå har om lag 120 kunder blitt tilknyttet. Tjenesten skal også lanseres i Finland og Danmark.Rett før jul sluttførte Eniro kjøpte av Findexa, et annet norsk selskap.Eniro er det ledende søkeselskapet på det nordiske mediemarkedet. Kjernemarkedet er Norden og Polen. Det er 5200 ansatte i selskapet. Eniro er notert på Stockholmsbørsen og omsatte for 4,9 milliarder svenske kroner i 2004, med et resultat før avskrivninger på 1,3 milliarder.
Powered by Labrador CMS