Næringsliv
Svenskene får det til
Jernbanen spiller en helt annen rolle i Sverige enn i Norge. Der kjører SJ med fulle tog. Hadde de hatt mer å sette inn, hadde de kapret enda større markedsandel.
- Vi har for få tog og for få spor, sier Magnus Persson, som er sjef for SJ Samfunnskontakt.
De svenske togene var fulle lenge før terrordagen i New York. Magnussen vil derfor ikke spekulere i om terroren har gitt jernbanen en mer gyllen anledning.
- Bilen er vår største konkurrent, sier han.
På strekningen Stockholm - Göteborg (som i avstand kan sammenlignes med Oslo - Bergen) har jernbanen 50 prosents markedsandel, målt mot fly. På strekningen Göteborg - Malmö (30 mil) har flyselskapene gitt opp. Der er det ekspressbuss og bil som er togets hovedkonkurrent. Hurtigtoget X2000 går i 200 km/t. Det bruker to timer og 52 minutter på Stockholm til Göteborg, og tre timer og 59 minutter fra Stockholm til Malmö.
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse