jobb og ledelse
Tema Bil & Motor - Salget av cabriolet øker
Drømmer du om å cruise rundt i en cabriolet i sommer? Den siste tiden har det kommet flere nye og billigere modeller på markedet, noe som har gjort at cabriolet nærmest kan bli allemannseie.
Salget av førstegangsregistrete cabrioleter steg fra 2002 til 2003, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. I fjor ble det solgt 672 cabrioleter mot 659 året før. Det ser ut til at stadig flere nordmenn lever ut drømmen om å kjøpe seg en cabriolet. Det er trolig flere årsaker til at salget viser stigning de siste årene. Det har kommet flere nye og billigere modeller på markedet, samtidig som rentenivået i Norge har falt stadig lavere. Denne kombinasjonen gjør cabrioletdrømmen langt mer oppnåelig for de fleste.
Bestselgeren på det norske cabrioletmarkedet de siste to årene er Peugeot 206 med en markedsandel på 18,6 prosent. Dette er en prisgunstig cabriolet som er oppnåelig for de fleste. Peugeot 206 Cabriolet med 1,6 liter og 110 Hk kan man kjøpe for i underkant av 250.000 kroner. Peugeot kaller det to biler i en. Når det stive ståltaket er lukket, er det en coupé med lysisolering og tetthet på høyde med sedanmodeller. Men når været gir anledning til det kan bilen enkelt forandres til en cabriolet i løpet av 20 sekunder. Denne bilen appellerer også til de yngre aldersgrupper. PR og informasjonssjef Kristin Julie Klæboe i Peugeot Norge tror salget av cabrioleter vil bli meget godt i 2004. Hun forventer gode salgstall for både 206 og den nye 307 cabriolet.
Vi har nylig lansert 307 cabriolet hvor vi hadde et salgsmål på 200 biler. Dette er mer eller mindre utsolgt og det er nå venteliste til august.
Peugeot Norge venter nå på en ny tildelingsrunde og håper på flere biler av den nye cabrioleten. Klæboe tror også 206 vil bli populær også i år, men spesielt for den noe yngre aldersgruppen. Storebror 307 retter seg mot en noe eldre aldersgruppe med bedre plass og en pris rett i underkant av 300.000 kroner for den billigste modellen.
NYKOMMERE HØYT PÅ LISTEN
På de neste plassene i 2003 fulgte nykommerne Volkswagen New Beetle Cabriolet og Citroen C3 Pluriel med markedsandeler på rundt 13 prosent i løpet av sitt første salgsår. Volkswagen New Beetle er en velutstyrt bil med særpreget design og topp moderne teknikk samtidig som den gir noe assosiasjoner til forgjengeren fra flere tiår tilbake. Bilen har et design som utstråler livsglede med sine geometriske former både innvendig og utvendig. Blomstervasen på instrumentpanelet har blitt et kultobjekt.
Citroen C3 Pluriel er bygget på samme plattform som personbilen C3. C3 Pluriel blir introdusert med to bensinmotorer, 1.4i og 1.6i 16V med henholdsvis 75 Hk og 110 Hk. Motor og hjuloppheng er spesielt tilpasset bilen for å oppnå lavt drivstofforbruk, optimal kjørekomfort og for å redusere støy og vibrasjoner. Denne bilen har blitt godt mottatt i markedet for sin særegne design og gunstige pris. C3 Pluriel har fått forsterkninger i karosseriet for å oppnå en stivhet og en motstandsdyktighet i kollisjoner som kan sammenlignes med det man har i en lukket bil.
EKSKLUSIV DESIGN
Audi A4 Cabriolet er også meget populær blant cabrioletene selv om prisen er noe høyere. Her er dynamikk og eksklusiv design satt i sentrum og dette kan kjennes igjen på design, teknikk og utstyrsvalg. De sportslige linjene gjør at dette er en attraktiv bil på cabrioletmarkedet. Av standardutstyr på Audi A4 kan nevnes understell i aluminium, helautomatisk kalesje, oppvarmet bakrute og elektrisk klimaanlegg. Prisen for en 1,8T med 163 Hk ligger i overkant av 450.000 kroner.
Saab 9-3 Cabriolet har lenge vært en slager blant cabrioletene. Nå har 9-3 Cabriolet nylig kommet i ny drakt. Bilen er konstruert for å være noe mer enn bare en åpen bil. Funksjonaliteten har blitt bedre for at bilen skal være tilpasset alle fire årstider.