jobb og ledelse

Tema bil - NBF: - Ufin markedsføring

Det er ikke småtterier det er snakk om når vi hvert år skal inn til EU-kontroll Det foregår en kamp om kundene. En ufin kamp om 473 millioner, hevder en av partene.

Publisert Sist oppdatert

Hvert år må mange nordmenn inn til periodisk kjøretøy kontroll (PKK), eller EU-kontroll som den også kalles. Og for mange er det inngangsbilletten til en verden med ytterlige utgifter. Feilene som oppdages må nødvendigvis utbedres før bilen blir godkjent.

Det er i all hovedsak tre aktører i som holder på med EU-kontroller. Statens vegvesens trafikkstasjoner er den største enkeltaktøren, og hadde i fjor 9,2 prosent av kontrollene for personbiler (biler under 3,5 tonn). Norges Automobil-Forbund (NAF) stod for 8,1 prosent av kontrollene for denne gruppen i 2002. De resterende 82,6 prosent ble kontrollert av bilverkstedene.

MISTENKELIGGJØRING

Det er en kamp om kundene, og Norges Bilbransjeforbund (NBF) har nå sett seg lei av NAFs midler. I en melding forteller de at NAF på grunn av tapende markedsandeler nå systematisk prøver å mistenkeliggjøre verkstedenes rolle i bilkontrollen. De mener at NAF urettmessig har tiltatt seg en «dommer-rolle» når NAF-teststasjonen har et annet resultat enn bilverkstedet, og at frustrasjonen i NAF må være stor når de tillater seg å bruke ufint budskap i markedskommunikasjonen.

- Det er flere forhold som er grunnen til at vi sender ut denne meldingen. Medieuttalelsene, og den aggressive markedsføringen, til NAF som går på å vinne tilbake terreng er ufine. De har ikke belegg for sin påstand at verkstedene driver overkontroll selv om et verksted skulle komme frem til et annet resultat enn NAF-stasjonen, sier administrerende direktør Eirik Høien i NBF, og fortsetter: - I kontrollene ligger det en betydelig grad av skjønn. Dette kan slå ut når man vurder slitasje, men man kan ikke påstå at verkstedene er systematisk strengere enn andre aktører. Det er heller ikke gitt at NAF har rett når man kommer frem til ulike resultater. Det er Statens Vegvesen som er kontrollorganet dersom kontrollresultatene er forskjellige, påminner Høien.

Han forklarer at selv om det er et stort beløp nordmenn hvert år betaler for kontrollene utgjør ikke dette kjempeandel av totalomsetningen til verkstedene. Det er lav pris per kontroll, og alle kontrollene er fordelt på nærmere 2.500 aktører. Når det gjelder reparasjonene i etterkant faller hovedtyngden på verkstedene.

Han sier at de i mai sendte en henvendelse til NAF vedrørende markedsføringen til organisasjonen. Men at de enda ikke har mottatt noe svar.

RYDDIG

Administrerende direktør Jan Johansen i NAF forteller at han skjønner at det måtte komme en reaksjon, men at han ikke skjønner reaksjonsformen.

- Vi gjør det bra for øyeblikket, i motsetning til hva NBF hevder, og vi får stadig positiv respons på vår markedsføringskampanje. Vi mener at det være lov å fortelle hva NAF holder på med; at vi er en uhildet og nøytral instans som ikke driver med reparasjon av biler. Det synes vi er et viktig poeng for både medlemmer og ikke-medlemmer, sier Johansen.

Han forteller at de ikke kommer med generelle uttalelser om at bilverkstedene driver med overkontroll, men at de har fått tilbakemeldinger fra medlemmer som har vært misfornøyde og at det har vært presseoppslag om at overkontroll har vært tilfellet. Derfor ønsker de å minne om at et kontrollorgan som NAF eksisterer.

- Hva med reaksjonformen til NBF?

- NBF har sikkert fått mange tilbakemeldinger fra bilforhandleren, slik at de måtte komme med en reaksjon, sier Johansen, som presiserer at de ikke ønsker å være i konflikt med Norges Bilbransjeforbund.

- I mange områder er et samarbeid ønskelig, men her er det en konkurransesituasjon. Og vi synes vi driver en ryddig og redelig markedsføring uten å sverte noen, avslutter Johansen.

Til henvendelsen fra Høien sier han at de har svart muntlig, og at de så på det hele mer som en kommentar enn en henvendelse som krevde et skriftlig svar.

Powered by Labrador CMS