jobb og ledelse

Tema Bil og motor - Flere kaster seg på scooterbølgen

Stadig flere oppdager hvor praktisk det er å kjøre scooter i byen, og salget når nye høyder. Peugeot og Suzuki er blant de mest solgte merkene.

Publisert Sist oppdatert
Kilde: Opplysningsrådet for VeitrafikkenKommentar: Førstegangsregistrerte nye scootere

Det er småscooterne som er den desidert mest populære gruppen blant mopedene. Scootere har blitt en del av bybildet i de større norske byene og trenden har vært økende gjennom flere år. Scooterne står for 73,6 prosent av mopedsalget. I fjor ble det solgt 14.533 mopeder mot 13.167 året før, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Peugeot og Suzuki kniver om å være det mest solgte merket, med henholdsvis 14,6 og 14,3 prosent av totalmarkedet. Suzuki toppet salgsstatistikken i 2002, men har blitt passert av Peugeot.

Å kjøre scooter er praktisk siden man kan kjøre i kollektivfeltet og slipper køer. Dessuten er en scooter veldig billig i drift. En full tank får du for rundt 50-lappen. Scooter har blitt populært blant personer i alle aldersgrupper. En scooter er også mye lettere å parkere siden man slipper å lete byen rundt etter parkeringsplass. Mange ønsker seg også en trendy scooter de kan parkere utenfor cafeene om sommeren.

OPP FOR YAMAHA OG APRILIA

Yamaha har også økt sin markedsandel betydelig det siste året, fra 6,1 prosent i 2002 til 10,4 i fjor. Piaggio må konstatere en nedgang i salget det siste året, mens Aprilia kryper oppover listen. Honda og CPI taper også litt markedsandeler av totalsalget. Den særegne modellen Aprilia Habana Custom kommer på 26. plass med en markedsandel på 1,4 prosent. Dette er en scooter for de som ikke ønsker akkurat lik som alle andre, selv om det begynner å bli flere av denne også.

Aprilia Habana Custom er en scooter noe utenom det vanlige. Aprilia har kombinert klassisk scooterdesign med uortodokse løsninger, som det karakteristiske custom-styret og mye krom. MC-forhandleren Motomania i Oslo selger Aprilia og CPI. Salget i inneværende år tror forhandleren vil bli omtrent som i 2003. Butikken opplyser om at det er Aprilia SP 50 DiTech som er blant bestselgerne. Dette er en scooter med mer racingdesign og en høyteknologisk motor. Dette er en populær scooter i 50 ccm-klassen og er den første scooteren som er utstyrt med DiTech-motoren, noe som gir minimalt drivstofforbruk og maksimal ytelse.

RETRO-SCOOTER

Vespa ET4 er en scooter med kul retrodesign. Dette er den urbane cafécruiseren fremfor noen. Moderne firetaktsmotor med trinnløst automatgir gir ekstremt lavt forbruk. Scooteren kan kjøre over 50 mil på full tank. Dette er en moderne, høyteknologisk scooter, men har likevel lange tradisjoner. Kvalitet og kjøreegenskaper står i sentrum.

Størst i scootersalg
Markedsandeler i 2003 for de ulike merkene

1 Peugeot 14,60 %
2Suzuki14,30 %
3Yamaha10,40 %
4Piaggio9,40 %
5Aprilia7,50 %

Powered by Labrador CMS