Annonse
jobb og ledelse
Tema Bil og motor - Volvo kaprer andeler
Volvo ser optimistisk på 2004 og tror de vil kapre en markedsandel på minst fem prosent i personbilmarkedet. Det betyr et nybilsalg på om lag 5500 biler i år.
Annonse
Totalmarkedet for biler er generelt på vei oppover, og markedet antas å bli bedre enn i fjor da personbilsalget endte på nesten 90.000 biler. I år kan nybilsalget ende på 110.000 biler, ifølge Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Personbiler Norge AS, og i skrivende stund visepresident i Bilimportørenes Landsforening. - Det er fortsatt et stykke vei til et normalmarked som vi mener bør ligge rundt 120.000 biler i Norge, sier Herland til Økonomisk Rapport. Ifølge Herland er det flere årsaker til oppgangen. Lav rente er en stimulans, det samme er svekking av kronekursen som har ført til en sterk reduksjon av bruktbilimporten. Dessuten har en prisharmonisering ute i Europa ført til at parallellimport av biler er blitt ubetydelig. ØKER SALGET Volvo er fornøyd med at selskapet, i tillegg til den generelle økningen, også kaprer markedsandeler. I 2003 rullet 4248 nye biler ut fra norske Volvo-forhandlere, en fremgang på nesten 800 biler sammenlignet med 2002. Dermed rykket Volvo opp på 7. plass på listen over Norges mest solgte bilmerker, på bekostning av Nissan, som rykket ned på 8. plass. Salget gav en 4,7 prosent andel av det totale personbilsalget i Norge i fjor. I løpet av de tre første månedene i år er denne andelen økt til 5,8 prosent. Målet i år er å greie 5 prosent. - Vi har etter hvert fått et veldig bra og nytt modellprogram over hele linjen, der ingen bilmodeller er eldre enn fire år, med unntak av den vi faser ut nå, S40 og V40. De nye modellene våre er blitt godt mottatt, der toppmodellen XC90 er med å dra de andre. Sånn sett jobber vi i medvind, sier Herland. Informasjonsdirektør Tore Løvig supplerer og mener medvinden også skyldes riktige strategiske valg som er gjort de siste årene. Etter et vanskelig år i 1999 bestemte ledelsen i Norge seg for å bygge sten for sten, og være tålmodige, blant annet med økt fokus på salgsstøtte til forhandlerne. Men fem prosents markedsandel er bare halvparten av det Volvo greide da den gode, gamle 240-modellen skinte som ny. - - Det er 20 år siden, i dag opererer vi innenfor bare 50 prosent av totalmarkedet med våre modeller. Våre konkurrenter her er Audi, BMW, Saab og Mercedes, sier Herland. AVGIFTSKUTT Volvo er i likhet med resten av bilbransjen opptatt av at de har en tung byrde å bære når det gjelder avgifter. Ifølge bransjens egne tall skaffer bilbruk i Norge 50 milliarder kroner inn til statskassen, direkte og indirekte. Bransjen arbeider derfor for å tillempe noen av avgiftene, for eksempel årsavgiften. - Vi mener det ville vært fornuftig å differensiere avgiften slik at bileieren betaler mindre i årsavgift for en miljøvennlig bil, enn for en bil som ikke er miljøvennlig. Det er fortsatt et stort antall biler i Norge som kjører rundt uten katalysator, derfor burde bilparken fornyes, mener han.
| Volvo Personbiler Norge AS | ||
| Tall i millioner kroner. | 2003 | 2002 |
| Omsetning | 1800 | 1432 |
| Resultat | 38 | 38 |
| Kommentar: Ca. tall for 2003.Kilde: Volvo |
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen