Næringsliv

Tema Bygg & Eiendom: Godt år for eiendomskongen

Olav Thon Gruppen kunne vise til resultatfremgang i 2002. Økte leieinntekter fra nyervervede eiendommer og ferdigstilte prosjekter er grunnen til bedre marginer.

Publisert Sist oppdatert

Året 2002 var preget av stor aktivitet for Olav Thon Gruppen, som totalt sett viste fremgang fra året før. Konsernet fikk i 2002 et driftsresultat på 1 115 millioner kroner og omsatte for 4 152 millioner. Olav Thon Gruppen er engasjert innen fast eiendom, hotell- og restaurantdrift, varehandel og industrivirksomhet. Gruppens virksomhet drives hovedsakelig i Norge, men også i Belgia, Nederland, Danmark og Polen.

Finansdirektør Arne B. Sperre i Olav Thon Gruppen mener 2002 var et tilfredsstillende år for konsernet.

- I Gruppens 13 kjøpesentre var det et godt år med høy omsetningsvekst og vekst i leieinntektene. Olav Thon Gruppen hadde videre en høy kapasitetsutnyttelse av eiendomsporteføljen med en ledighet kun på 2,3 prosent ved forrige årsskifte, sier han.

På 1990-tallet gjennomførte Olav Thon Gruppen en betydelig satsing på kjøpesentereiendom. Denne satsingen har vist seg å være suksessfull. Den positive trenden forklares blant annet av generell økning i etterspørselen etter forbruksvarer som innebærer at kjøpesentre tar markedsandeler fra mer tradisjonelle handelssentra. I løpet av 2003 skal det satses på en storstilt utbygging av nye Ski sentrum i Follo med ca 10 000 kvadratmeter butikkareal, nytt hotell, kino, bibliotek og leiligheter. I tillegg til Jessheim Storsenter er dette de største prosjektene innen kjøpesentereiendom inneværende år.

Leiemarkedet for næringseiendom er i atskillig større grad enn markedet for butikk- og restaurantlokaler påvirket av den makroøkonomiske utviklingen.

Gjennom 2002 var kontormarkedet preget av økende ledighet og fallende priser. Et godt tegn for konsernet er imidlertid at flere planlagte nye eiendomsprosjekter er lagt på is i påvente av bedre tider.

I 2002 var det en svak nedgang i etterspørselen i det norske hotellmarkedet, og det totale antallet gjestedøgn falt i takt med lavkonjunkturen i Norge og internasjonalt.

- Det norske hotellmarkedet følger normalt de økonomiske konjunkturene, og antall gjestedøgn i Norge falt med 1,4 prosent i 2002. Kombinert med en viss kapasitetsøkning i markedet falt gjennomsnittsbelegget for norske hoteller til 49,5 prosent. Markedet for kurs- og konferanser er trolig det mest konjunkturutsatte, og det var derfor ikke overraskende med en nedgang i etterspørselen i fjor. Ovennevnte forhold i tillegg til kostbare lønnstillegg og etablering av flere nye hoteller senere år, bidro til en viss svekkelse av resultatet for hotellvirksomheten, sier Sperre.

ØKTE KOSTNADER FOR RAINBOW

Rainbow-kjeden er de senere år blitt utvidet med flere store fullservice-hotell med sentral beliggenhet. Dette er et ledd i å utvikle kjeden til en landsdekkende hotellkjede med tilbud i alle markedssegmenter.

Varehandel og industri utgjør den minste andelen av omsetningen i Olav Thon Gruppen. Konsernet eier engrosfirmaet Conrad Langaard, Stensbak-kjeden og konfeksjonskjeden Boutique 31. I tillegg er Unger Fabrikker, som produserer og selger innsatsvarer til såpe- og kosmetikkindustrien, en del av industrisatsingen med 90 prosent eksportandel.

Olav Thon Gruppens finansielle stilling er meget sterk og belåningsgraden er relativt lav. Ca. 50 prosent av Gruppens gjeld har kortsiktig rentebinding og siste tids rentefall vil derfor bidra til reduksjon i finanskostnadene relativt raskt.

- Alt i alt mener vi at Olav Thon Gruppen er godt rustet for en fortsatt positiv utvikling, på tross av mørke skyer i horisonten, avslutter Sperre.

Olav Thon Gruppen
Millioner20022001Endr.
Driftsinntekter4 1523 57416,17 %
Driftsresultat1 1151 0357,72 %
Resultat før skatt62256510,08 %
Kilde: Selskapet

Powered by Labrador CMS