Næringsliv

Testmarkeder i Norge

Innenfor Norge brukes gjerne nedre Telemark eller nedre Buskerud og Vestfold som testmarkeder. Der har du et Norge i miniatyr.

Publisert Sist oppdatert

Disse fylkene er et Mini-Norge med by og land, daler og fjell, sier Hans Mathias Thjømøe, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI.

Han forteller at da han jobbet for Lilleborg, brukte Procter & Gamble nedre Buskerud som et testmarked for å teste ut det norske markedet. At verdens nest største vaskemiddelfirma testet markedet i Norge alarmerte Lilleborgs research-avdeling.

- Vi fulgte nøye med på hva de drev med. Så da de gikk i full skala, var vi veldig godt forberedt, sier Thjømøe.

Ulempen med å gå ut i et testmarked er nemlig at selskapet da forteller hele omverdenen hva de driver med. Trond Blindheim ved Oslo Markedshøyskole mener at Norge derfor ikke blir brukt mye som testmarked. Island er mer brukt.

- Der kan du teste ut ting uten at hele verdenspressen får vite om det, sier han.

Blindheim vet at på markedsundersøkelser er Larvik et særlig bra sted å bruke som et testmarked for det norske markedet. Byen er på mange måter et Norge i miniatyr.

Testmarked for IT

Norge er opp gjennom årene blitt mye brukt som testmarked for IT- og telecomprodukter. Ifølge Hans Mathias Thjømøe ved BI beror dette litt på tilfeldigheter.

- Fordi vi fikk jo det første automatiske mobiltelefonsystemet i 1981. Da var vi først i verden sammen med Finland, Sverige og Kuwait. Det har nok vært med å dra i gang hele IT-siden og gjør at vi er veldig tidlig ute. Sammen med Sverige og Finland har vi den største mobildekningen i verden, og det ser ut til å ha trigget andre teknologier også. Når det gjelder avanserte dataspill, som Playstation og X-box er Norge veldig tidlig ute.

Powered by Labrador CMS