Næringsliv
Til vanns - og stadig mer til lands
Nærmere to millioner kjøretøy fraktes hvert år av rederiet Wallenius Wilhelmsen. Nå ønsker et av verdens største bilfraktselskap å satse mer på logistikk. Fremtiden ligger i dør-til-dør tjenester.
At det knapt fem år gamle shippingselskapet Wallenius Wilhelmsen er et av verdens største bilfraktselskap er imponerende. Skjønt, det tar mer enn fem raske år å opparbeide seg en markedsandel på ca. 15 prosent.
Wallenius Wilhelmsen ble etablert av norske Wilhelm Wilhelmsen og svenske Wallenius Lines i 1999, som ledd i en strategi for å styrke begge rederienes posisjon i bilfraktmarkedet. Kundene fra de to rederiene fulgte med til Wallenius Wilhelmsen. De største har hengt med i over 25 år.
Hver mann sin bil. Ikke riktig ennå, naturligvis, men bilmarkedet er voksende. Trass i global økonomisk nedgang i fjor økte salget av kjøretøy med 1,8 prosent på verdensbasis, til 58 millioner enheter. Endringene i Nord-Amerika og Europa var beskjedne, men dette ble kompensert av sterk økning i Asia. I Kina og Thailand økte bilsalget med rundt 30 prosent, og Kina seilte opp som verdens fjerde største bilmarked.
Når bilsalget vokser, vokser også bilfrakten. Og fortsatt går størstedelen av transporten sjøveien. Ifjor økte bilfrakt av nye kjøretøy med fire prosent. Totalt ble det fraktet 8,7 millioner nye kjøretøy i fjor. I tillegg skipes det årlig rundt to millioner bruktbiler.
Fra Asia til Europa, fra Asia til USA, fra Europa til USA og fra Europa til USA og videre til Australia. Dette er de viktigste fraktrutene for Wallenius Wilhelmsen, ifølge administrerende direktør Nils P. Dyvik.
- Vi har over 3.000 kunder, men de største er Toyota, Honda, Mitsubishi, BMW, DaimlerChrysler og Ford, sier han.
Økonomisk Rapport møter Dyvik i rederiets kontorer ved Lysaker utenfor Oslo. Utsikten er upåklagelig. Rett utenfor vinduet glitrer Oslofjorden. Men det er ikke her det skjer. "Alle" snakker om Kina. Gjør de det hos Wallenius Wilhelmsen også?
- På kort sikt er det USA og Europa som er mest spennende for oss. Inneværende år ser vi til USA og på hvordan det går med bilsalget der. Men på lengre sikt er Kina et uhyre spennende marked. Hvis den økonomiske suksess som Kina har i dag fortsetter, blir det et uhyre spennende område på sikt, sier Dyvik.
Det asiatiske bilmarkedet øker altså mest, og stadig flere europeiske bilprodusenter etablerer produksjonsanlegg i asiatiske lavkostland som Kina. Fra før er det stor asiatisk bilproduksjon i både Korea og Japan, og det skipes mange biler mellom de asiatiske landene. Kinesiske myndigheter har uttrykt at de ønsker at kinesiske rederier skal overta større deler av frakten i Asia. Ser Dyvik det som en trussel for Wallenius Wilhelmsen?
- Foreløpig vil jeg si nei, men på lang sikt kan nok kinesiske rederier ønske seg en del av bilfraktmarkedet.
Dagens hovedkonkurrenter er japanske NYK Line, Mitsui O.S.K. Lines og "K" Line, samt Leif Høeghs HUAL. I tillegg kommer EUKOR, som Wilhelm Wilhelmsen og Wallenius Lines hver eier 40 prosent av. De siste 20 prosentene eies av Hyundai og Kia. EUKORs virksomhet er basert på oppkjøpet av Hyundai Merchant Marine i 2002. Oppkjøpet av biltransportdivisjonen til Hyundai ble betegnet som godt timet og strategisk riktig.
SATSER PÅ LOGISTIKK
Wallenius Wilhelmsen har tre forskjellige divisjoner; Ocean Services, Logistics Management og Inland Services. Mens den siste og minste divisjonen har ligget stabilt med en årlig omsetning på ca. 200.000 dollar siden 2001, har både Logistics Management og Ocean Services vokst kraftig de siste tre årene. I fjor fraktet Wallenius Wilhelmsen nærmere to millioner kjøretøy sjøveien, mens 1,5 millioner ble transportert på land.
Det er spesielt på logistikksiden Wallenius Wilhelmsen ønsker å satse fremover. I dag har Wallenius Wilhelmsen logistikkontrakter på landssiden i Kina, men er store også i Europa. Selskapet er også aktive på logistikksiden i USA og Australia.
- Vår strategi er å bli større, spesielt på logistikksiden. Vi vil tilby flere tjenester til våre globale kunder på en effektiv og kundevennlig måte. Vi er inne i en spennende utvikling hvor vi beveger oss fra å være et tradisjonelt shippingselskap til å bli en serviceforhandler, sier Dyvik.
- Grunnen til fusjonen og vår suksess var at vi kunne bruke mer ressurser på å utvikle logistikkdelen. Til sammen har vi investert om lag 100 millioner dollar. Det inkluderer riktignok kjøp av 40 prosent i CAT, sier Dyvik.
Wallenius Wilhelmsen er ikke det eneste bilfraktselskapet som satser på logistikk. Dyvik forklarer at de har sett klare indikasjoner på at konkurrentene også vurderer satsing på dette området.
- For noen år siden satte bilindustrien bort alt som ikke var tilknyttet produksjonen. Men så har bilprodusentene hatt noen tøffe år med kostnadsfokus. Da svingte pendelen andre vei, og de ønsket mer kontroll på logistikken. Til tross for dette har våre tjenester blitt godt mottatt, spesielt i Australia. Hvis vi ser fremover kommer bilmarkedet sannsynligvis til å gå opp, og da tror jeg outsourcing vil bli mer vanlig igjen, sier Dyvik.
Dyvik har over 20 år i bransjen og overtok sjefsstolen i Wallenius Wilhelmsen etter Ingar Skaug i november 2002. Hvordan synes han de første 18 månedene har vært?
- Så langt har det vært veldig morsomt. Det så ikke så hyggelig ut da SARS-epidemien og krigen i Irak brøt ut, men utviklingen i siste halvdel av 2003 har vært veldig bra. Jeg tror 2004 kommer til å bli enda bedre.
- Hva er den største trusselen for selskapet?
- Som for andre store shippingselskap er den største trusselen knyttet til konjunktur. Men vi ser ingen vesentlig endring i behovet for våre tjenester. Bilfarten er veldig langsiktig. Vi har lange kontrakter på 1-5 år som gjør at vi klarer å tjene penger også i svake år. Men hovedmålet vårt er altså at hovedveksten skal komme på logistikksiden, sier Dyvik.
- Hvor er Wallenius Wilhelmsen om 50 år? Har dere blitt et rent logistikkselskap?
- Det er vanskelig å spå, men det er ikke utenkelig at Wallenius Wilhelmsen om 50 år bare driver med logistikk, sier Dyvik.
Dette er Wallenius Wilhelmsen Lines (WWL)
- Etablert i 1999 av Wilhelm Wilhelmsen og Wallenius Lines som hver eier 50 prosent av selskapet. Spesialiserer seg på bilfrakt og logistikk. WWL eier igjen 40 prosent av franske CAT (Compagnie dAffreightement et de Transport).
- WWL har 2.700 ansatte (CAT ikke medregnet), og transporterer 1,8 millioner kjøretøy årlig. Selskapet har 60 kontorer verden rundt, men hovedkontorene ligger i Oslo og Stockholm.
- WWL har 60 skip i operasjon. Ni nye skal leveres i løpet av de nærmeste årene og erstatte de eldste i flåten. Disse vil ha en kapasitet på 6.500 enheter hver.
- WWL har 20 såkalte vehicle processing centres hvor bilene om nødvendig får utbedret skader, lakkeres eller blir utstyrt med forskjellig data- og sikkerhetsutstyr. I tillegg kjører 600 trailere for selskapet.
- Hele WWL gruppen omsetter for nesten to milliarder dollar årlig (ca. 14 milliarder kroner). Av disse står sjøfrakten for rundt 1,3 milliarder dollar. Resten av inntektene kommer fra logistikksiden. WWLs resultater flettes inn i Wilhelm Wilhelmsen og Wallenius Lines regnskap og står for «en vesentlig del» av inntektene til rederiene.
WWL Gruppen | |||
Millioner dollar | 2003 | 2002 | Endr. |
Omsetning | 1 951,60 | 1 578,50 | 19,10 % |
Driftsresultat | 27,7 | -3,9 | - |
Resultat før skatt | 4,2 | -15,4 | - |
Kilde: Selskapet |