jobb og ledelse
Tjen på ditt gode rykte
Det er gjennomført flere studier for å belyse hvilken betydning et godt omdømme har for en bedrifts lønnsomhet.
Kunder/forbrukere
Kunder ønsker å bli assosiert med og samhandle med bedrifter med godt omdømme. Fordi godt omdømme kan være tegn på underliggende kvalitet på firmaets produkter og tjenester, kan forbrukerne være villige til å betale en høyere pris til firmaer med godt omdømme.
Arbeidstakere
Ansatte kan oppleve det som attraktivt å jobbe for et firma med godt omdømme. Muligens vil de også jobbe hardere og/eller akseptere en lavere lønn fra et firma med bedre omdømme enn konkurrentenes. Godt omdømme kan dermed medvirke til lavere kostnader for bedriften. Godt omdømme kan også gjøre det enklere å rekruttere kompetente medarbeidere.
Leverandører
Leverandører kan være villige til å gå ned i pris på varer og tjenester til firmaer med et godt omdømme. Prisen vil ofte påvirkes av den risikoen leverandøren mener han tar. Mye taler for at leverandører mener det er lavere risiko for at en bedrift med et godt omdømme vil bryte en kontrakt, enn at en bedrift med et dårlig omdømme begår kontraktsbrudd.
Investorer
Godt omdømme virker positivt inn på bedriftens markedsverdi. Investorer har en tendens til å være velvillig innstilt overfor bedrifter med godt omdømme, og risikoen ved investeringen i selskapet kan oppfattes som relativt lav. Fra et investorsynspunkt kan godt omdømme anses som en risikoforsikring for krisesituasjoner; bedrifter som har et godt omdømme, vil lettere kunne bygge seg opp etter en eventuell krise fordi de har en omdømmekapital å tære på.
Myndigheter og politiske miljøer
Bedrifter med et godt omdømme kan ha fordeler av dette i sin kontakt med myndigheter og politiske miljøer. Godt omdømme vil være fordelaktig i dialogen med myndighetene om blant annet rammebetingelser, forbrukerspørsmål og andre temaer som kan påvirke bedriftens lønnsomhet.
(Kilde: Prosjektoppgaven til Tore Westhrin og Idar Øsebak, som igjen har basert seg på internasjonal litteratur.)