Næringsliv

Tommen Gram: Stor i emballasje

I 1919 etablerte Hans Thomas «Tommen» Gram agenturfirmaet sitt. Gründeren lød kallenavnet Tommen på grunn av sin småvoksthet, og lot firmaet få samme navn. I dag er ikke småvoksthet det man forbinder med Tommen Gram-gruppen.

Publisert Sist oppdatert

Gruppen er en av Norges ledende emballasjeleverandører. Et av de mest kjente produktene er brunostemballasje i mange varianter: brunost fra Innherred, fra Misvær og Guldbrandsdalen, geitost, fløtemysost og bestemorsost. Hovedbransjen er næringsmiddelindustri, med emballasje til fisk-, meieri- og kjøttprodukter. Byggindustrien og landbruket er også store markeder. Bedriften har hele 60 prosent av laksemarkedet, og 40 prosent av fiskemarkedet for plast totalt.

Fra 2001 har det vært knallharde år for fiskeindustrien. Ettersom vi er stor på fisk, kan vi være fornøyd med at vi klarer oss såpass bra. Vi prøver å ta utviklingen i forkant og tilpasser kostnadsnivået til den utviklingen vi ser kommer. Nøkkelen til å tjene penger er å tilpasse aktiviteten og kostnadsnivået til de inntektene man kan hente i markedet, sier informasjonssjef Alf Harald Jørgensen og legger til:

- Konkurransen er stentøff. I volum tilbys det kanskje dobbelt så mye emballasje som markedet forbruker.

Familien Rolseth, som i dag eier og driver familefirmaet, kom inn på eiersiden allerede i 1939 gjennom Trygve Rolseth senior. Datteren Marit Rolseth har sittet i ledelsen siden 1984 og er en av relativt få kvinnelige konserndirektører her til lands.

Tommen Gram har vokst jevnt og trutt, og etablerte på 80- og 90-tallet regionkontor i Tromsø, Askim og Bergen. Tommen Gram Holding eier i dag tre datterselskap med til sammen 65 ansatte: salgsselskapet Tommen Gram, Tommen Gram Eiendom som forvalter eiendomsmassen og Tommen Gram Folie som besørger produksjon av plastemballasje. Produksjonsenheten i Levanger ble oppkjøpt i 1997, og bidro til at konsernet også kunne produsere selv.

Vi fant det fornuftig å kunne produsere selv, slik at vi har kontroll og sikkerhet i hele kjeden fra produksjon til levering. Det skaper trygghet i forhold til kundene. Kombinasjonen eie og leie er optimal synes vi, understreker Alf Harald Jørgensen.

Tommen Gram har 4000 tonn egenproduksjon i året og 6000 tonn leieproduksjon.

Produktutvikling står høyt på agendaen i bedriften.

- Det er kanskje hovednøkkelen til suksess, sier Jørgensen.

- Vi trekker inn krefter fra FoU-miljøet blant annet på Sintef, NTNU og i fiskeriorganisasjonene, og setter sammen prosjektutviklingsgrupper fra ulike miljøer.

En av de siste og beste nyvinningene er Gram Flex. Denne nye emballasjetypen har halvert innfrysningstiden på fisk. Kartong, som tradisjonelt er brukt ved frysing av fisk, isolerer slik at innfrysingen tar lang tid. I tillegg til å redusere innfrysningstiden, effektiviseres pakkingen og emballasjekostnadene reduseres vesentlig.

- Personalet er bedriftens viktigste ressurs. Det skal oppleves som utviklende og utfordrende å jobbe her, understreker Jørgensen. Viktige kvalifikasjoner blant de ansatte er evne til relasjonsbygging og god forhandlingsevne. Implisitt i det ligger også evne til god kundebehandling.

- God logistikk er et annet suksesskriterium. Det er helt grunnleggende i vår bransje.

Et siste viktig element for Tommen Gram er assortimentsbredde. I det ligger at kunden skal kunne få det meste innen emballasje hos Tommen Gram. Filosofien er at det kunden kan vinne på å handle billig hos mange ulike leverandører, taper han på administrasjonskostnadene med mange leverandører.

- Samlet sett skal vi kunne levere det beste produktet, konkluderer informasjonssjefen fornøyd.

Tommen Gram Holding
Millioner kroner20032002Endr.
Driftsinntekter160,7154,44,10 %
Driftsresultat5,66,6-15,20 %
Resultat før skatt3,65,2-30,80 %
Kilde: Selskapet

Powered by Labrador CMS