nyheter

Toppledere dårlig rustet til globalisering

Én av fire internasjonale toppledere mener selskapet deres er dårlig rustet til å lykkes globalt. Bedriftskultur er den største utfordringen.

Publisert Sist oppdatert
Det viser en undersøkelse konsulentselskapet Accenture har gjennomført blant over 900 ledere i verdens største selskaper i USA, Italia, Frankrike, Storbritannia, Tyskland, Spania, Japan og Kina.Flertallet av lederne mener at deres ansatte, leverandører og kunder er mer globale i dag enn de var for fem år siden. Like fullt bekymrer de seg over sin evne til å lykkes globalt. Fra Accentures hold er kommentaren at for å lykkes globalt, må selskapene etablere sterke, mangfoldige ledergrupper som har solid innsikt i de ulike markedene.- Den store utfordringen for ledere er å sikre at selskapet beholder sin selskapsidentitet og sine kjerneverdier på tvers av landegrenser, særlig når forretningslivet blir mer kunnskapsbasert og arbeid i økende grad utføres av virtuelle team. Lederne må også bygge nye organisasjoner som fjerner seg fra de tradisjonelle geografisk-baserte operasjonsmodellene, som ofte ikke fanger opp dramatiske forskjeller i markedsbehov og de lederutfordringene som følger med dette, sier Mark Foster, Accentures «group chief executive for Business Consulting & Integrated Markets» i en pressemelding.Hva er så de største utfordringene når man skal etablere en global organisasjon? 49 prosent av lederne i undersøkelsene mener at den største oppgaven er å beholde en felles bedriftskultur. 44 prosent vektlegger evnen til å forstå lokale forhold og hvordan drive forretning. 41 prosent mener det viktigste er evnen til å betjene fjerntliggende kunder på en effektiv måte.STERKE LEDERGRUPPERIDENTITET OG KJERNEVERDIERUTFORDRINGENEHentet fra Ukeavisen Ledelse.
Powered by Labrador CMS