nyheter

Tror på nytt rekordår for reklame

Fjoråret ble et rekordår for reklameomsetningen i Norge. Allerede nå varsler mediebyråene at 2006 vil bli enda bedre.

Publisert Sist oppdatert

Reklamerekorden fra 2000 ble slått med rundt ti prosent i fjor da omsetningen rundet nesten 5,9 milliarder kroner.

Drømmegrensen på seks milliarder kroner vil bli brutt i år, skriver Kampanje.

Norges største mediebyrå, Carat, forventer en vekst på drøyt seks prosent, mens OMD i sine prognoser spår en reklamevekst på sju prosent. Utendørsselskapet Clear Channel er noe mer forsiktig og spår en vekst på drøyt fire prosent.

Dagspressen gikk ut av 2005 som den største annonsekanalen en hårsbredd foran tv. Mediebyråene har lagt igjen over to milliarder kroner i begge kanalene i 2005, og tv og dagspresse star dermed for over to tredeler av den totale reklameomsetningen via mediebyråene.

Den byråformidlede reklameomsetningen av tv-reklame har økt med 11, 1 prosent, mens dagspresseomsetningen har økt med 4,6 prosent. Dermed har dagspressens andel falt med 2,3 prosentpoeng, mens tv har forsvart sin andel på 35 prosent.

Internett er den store vinneren. Økningen i den byråformidlede reklameomsetningen økte nesten 60 prosent, og endte på 354 millioner kroner. Dermed har internett passert radio. I år vil trolig internett passere også ukepressen og dermed være den tredje største bak tv og dagspresse.

Powered by Labrador CMS