Turbulens i høye luftlag - Singapore Airlines kåret til verdens beste
Stigende oljepriser og forventet økonomisk tilbakegang har for alvor tent varsellampene i internasjonal luftfart. Konkurransen vil stå mellom Asias serviceinnrettede selskaper og de vestlige, kostnadsbevisste og konkurranseinnrettede selskapene.
Stigende oljepriser og forventet økonomisk tilbakegang har for alvor tent varsellampene i internasjonal luftfart. Konkurransen vil stå mellom Asias serviceinnrettede selskaper og de vestlige, kostnadsbevisste og konkurranseinnrettede selskapene.
Satt på spissen kan flypassasjerer i dag velge mellom en rimelig reise i et trangt fly med dvask mat, eller en noe høyere billettpris i et fly med god beinplass og mat av høy kvalitet.
Disse valgene er en karikert beskrivelse av henholdsvis asiatiske og vestlige flyselskapers konkurransefortrinn. Men rangeringen World Airline Awards som analyseselskapet Skytrax nylig la frem, viser at det er den asiatiske serviceprofilen som for tiden står sterkest hos passasjerene. Rundspørringen blant 14 millioner flypassasjerer, sendte samtlige vestlige flyselskaper ut av listen over de 10 foretrukne selskapene.
Det er Singapore Airlines, Thai Airways og Cathay Pacific som topper rankingen. British Airways’ 10.plass understreker den asiatiske dominansen. Rangeringen omfatter totalopplevelsen av flyturen – fra innsjekking til bagasjeutlevering. «Resultatene avspeiler at de asiatiske flyselskapene representerer en servicekultur som nærmest er forsvunnet i Europa og særlig i USA,» mener administrerende direktør Edward Plaisted i Skytrax.
Regional fordel
Mens det asiatiske service- og komfortkonseptet gir en konkurransefordel på det oversjøiske markedet og på regionale reiser i Asia, kan de vestlige selskapenes kostnadsbevissthet gi fordeler på deres regionale hjemmemarked. Etter mange års nådeløs priskrig – blant annet initiert av lavprisselskaper som RyanAir – er mange av de vestlige flyselskapene i dag ekstremt kostnadsbevisste, strømlinjeformede og effektive i drift. På dette området henger de asiatiske selskapene mange år etter og står foran store utfordringer. Alt i alt synes derfor konkurransen mellom de internasjonale flyselskapene å være jevnere enn rangeringen kan tyde på. Vestlige selskap som British Airways, Air France-KLM, Lufthansa og Southwest topper listen over flyselskap med størst driftsoverskudd.
Flytrafikk er høyrisiko-virksomhet. Fortjeneste-mulighetene er store, men kapitalbehovet er enormt, og rammevilkårene endres hele tiden i takt med svingende oljepriser, politiske konflikter og den generelle, økonomiske utviklingen.
Bransjen fryder seg over de 2,2 milliarder passasjerene som sjekket inn i fjor. Det er 115 millioner flere enn året før, og første gang siden angrepet på World Trade Center i 2001 er det samlede driftsresultatet i bransjen positivt.Administrerende direktør Giovanni Bisignani i luftfartsorganisasjonen Iata advarer imidlertid mot å tro at vi nå står foran en ny, luftig gullalder. Han tror bransjeoverskuddet på 5,6 milliarder dollar i 2007 kan være en foreløpig topp (se figur).
Iata legger nå frem nye prognoser der veksten i bransjen er bortimot halvert – 4,7 prosent i 2008 – i forhold til tidligere anslag. Bakgrunnen er forventninger om at europeiske og amerikanske markeder mer eller mindre vil stagnere.
Luftfartens fremtid ligger i øst. Den voldsomme veksten i Kina og India vil trolig gjøre Asia til verdens største marked for regionale flyreiser innen 2010. Også i Midtøsten er veksten voldsom. Sammen vil disse to markedene trolig stå for en tredel av all flytrafikk om få år, forventer Iata.
Redaksjonen Mandag Morgen
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere