nyheter

TV2 og Telenor dropper ny sportskanal

Publisert Sist oppdatert

De to rettighetshaverne til den norske fotballen, TV 2 og Telenor, har droppet alternativet som ville gitt det fotballhungrige tv-publikummet en helt ny «premium»-kanal rendyrket på sport.

Bakgrunnen for det er at risikoen er for stor, og at det ikke er mange nok rettigheter igjen i markedet til å fylle en slik kanal med innhold. Det er særlig Modern Times Group som sammen med NRK og med betal-tv-kanalen SportN har støvsugd markedet for rettigheter, skriver Kampanje.

Det eneste som kunne reddet «premium»-kanalen til TV 2-sjef Kåre Valebrok og Telenor-topp Stig Eide Sivertsen, slik Kampanje kjenner saken, ville vært om de to sammen gikk for rettighetene til den engelske fotballen, Premier League.

For med bare den norske Tippeligaen har ikke de to fotballkameratene en sterk nok rettighetsportefølje ettersom den norske fotballen kun strekker seg over perioden april til oktober.

TV 2-ledelsen ønsker ikke å kommentere hvilke løsninger man nå ser for seg med fotballen.

Problemet med Premier League ville vært at Telenor-topp Stig Eide Sivertsen eventuelt hadde lagt seg ut med en av sine viktigste kunder, Canal+, som i dag sitter på disse rettighetene, mens det for TV 2-sjef Kåre Valebrokk ville betydd ytterligere en kjempeinvestering på sport.

Sist gang disse rettighetene gikk under hammeren i mars i 2004, kjøpte Canal+ den engelske fotballen for rundt 650 millioner kroner, og det er lite som tyder på at betalingsvilligheten blant tv-kanalene i det skandinaviske tv-markedet har blitt noe mindre med årene.

Spekulasjoner har gått i mediene om at TV 2 og Telenor i stedet vil legge deler av fotballen på TV 2 Zebra, men ifølge informasjonsdirektør i Telenor Broadcast, Ingrid Schiefloe, er det ingenting som ennå er avklart mellom de to, etter at de sammen kjøpte rettighetene til norsk fotball for én milliard kroner.

- Sammen med TV 2 vurderer vi flere muligheter og har ikke konkludert, sier Schiefloe.

Powered by Labrador CMS