Uavhengig mobilhandel

Ekspert: Hanne Sjursen | Fagområde: Mobilhandel | Trend: Lettvint handel

Publisert Sist oppdatert

Hva er den neste store eller viktige trenden på ditt område?

Den tydeligste trenden er at folk vil ha mobilhandel-løsninger som ikke er bundet til tid og sted. I tillegg må det være enkelt. Hvis løsningen er komplisert eller ikke virker med en gang, gir folk opp. Noe som fungerer svært godt er opplading av kontantkort via mobilhandel. Der er det mange brukere. Vi har prøvd ulike ting, som at folk kunne betale med mobiltelefonen i brusautomaten eller godteriautomaten. Det fungerte ikke. Verdien av å betale med mobil blir borte når den ikke lenger er uavhengig av fysiske faktorer. Forsøk med salg av blomster per mobiltelefon var heller ingen suksess. For å bestille blomster og sende til noen er det altfor mye informasjon som trengs til at det er praktisk å gjøre via telefonen. Men ikke-fysiske ting vil komme sterkt. I Finland selges for eksempel billetter til kollektivtransport gjennom mobilhandel. Det kommer nok hit også. Jeg har også stor tro på at kino- og konsertbilletter vil bli kjøpt via mobil i nær framtid. Rikstoto tilbyr tipping via mobilhandel, og flere pengespill vil nok dukke opp. Andre muligheter er opplading av heiskort i alpinanlegg.

Mobilhandel er ikke morsomt nok til å dekke behovet hos de som prøver nye løsninger fordi de er glade i tekniske detaljer. Behovet det kan dekke er å gjøre ting enkelt for folk, å være et bekvemt alternativ til andre måter å bestille og betale på.

Hvor vil trenden ramme først og hvor vil den ramme sist?

Markedet begynner nå å akseptere mobile betalingsløsninger, slik at massene begynner å ta det i bruk, ikke bare innovatørene. Det er menn mellom 20 og 30 år som leder an i bruken, så utvides det til aldersgruppen 18 til 35. Her er kjønnsfordelingen lik. Når det gjelder løsninger som opplading av kontantkort er hele denne siste gruppen med.

Hva skal man gjøre for å holde øye med og være oppdatert på den nye trenden?

Norge ligger i front og lærer mest ved å studere våre egne erfaringer. Samtidig skjer det en del spennende andre steder også, når vi ser litt lenger bort. Kina er i gang med mobilhandel, og vi kommer til å følge med hva som skjer der. Det samme gjelder Malaysia og Filippinene. Mitt inntrykk er at det er teleoperatørene som fører an. Andre interessante aktører er terminalprodusenter, banker og kredittselskaper. Visa følger for eksempel nøye med og er opptatt av å være med på dette. Nyhetsbrev og konferanser er viktige kilder for å holde seg oppdatert. En annen interessant kilde er Mobey Forum.

Hvor lenge vil trenden vare?

For noen år tilbake sa vi at folk ville kaste lommeboken om kort tid og bare bruke mobiltelefonen som betalingsmiddel isteden. Det tror jeg ikke lenger, men mobilhandel vil bli brukt på stadig flere områder. Innen ti år tror jeg vi kommer til å betale kinobillettene og trikketuren med mobilhandel. Det blir neppe noe marked for å betale rene varer gjennom slike funksjoner, men ting som kan digitaliseres kan selges gjennom mobilhandel. Det tar tid å pønske ut lure løsninger, og det tar tid å lære opp folk til å bruke dem. Kundene er ikke villige til å investere tid for å bruke mobilhandel, alt må legges veldig til rette. Dette kommer til å ta lengre tid enn vi trodde.

Powered by Labrador CMS