internasjonalt eu
Uendret reklamasjonsfrist
EU-kommissær Viviane Reding avlyser full harmonisering av reklamasjonsfristen for forbrukere. En harmonisering nå ville redusert denne fristen i Norge fra fem til to år.
- Full harmonisering er ikke lenger et alternativ, sa Reding - som blant annet er kommissær for justissaker - i et innlegg i Europaparlamentet tirsdag, skriver Aftenposten.
Kommisjonen har jobbet en stund med et nytt såkalt maksimumsdirektiv - som betyr at et land ikke kan gi bedre vilkår enn et annet - om forbrukerrettigheter i medlemslandene med tanke på en harmonisering.
Rettighetene er til dels svært ulike, noe som igjen er handelshindrende. Fjerning av slike hinder er en forutsetning for et fritt, indre marked, skriver Aftenposten.
Å gå veien om full harmonisering med en gang ble for omfattende. Nå vil Kommisjonen jobbe skritt for skritt - med de mest presserende tilpasningene først.
Norske forbrukere har mer omfattende rettigheter enn forbrukere i mange andre EU/EØS-land, som for eksempel reklamasjonsfristen. Hvilke endringer som vil bli betraktet som mest presserende gjenstår å se.
Direktivene på dette området vil også bli en del av norsk lovverk når det har blitt vedtatt i EU.
Nylige artikler
EUs tvilsomme strev for å redde Ukraina
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen