internasjonalt eu

Uendret reklamasjonsfrist

EU-kommissær Viviane Reding avlyser full harmonisering av reklamasjonsfristen for forbrukere. En harmonisering nå ville redusert denne fristen i Norge fra fem til to år.

Publisert Sist oppdatert

- Full harmonisering er ikke lenger et alternativ, sa Reding - som blant annet er kommissær for justissaker - i et innlegg i Europaparlamentet tirsdag, skriver Aftenposten.

Kommisjonen har jobbet en stund med et nytt såkalt maksimumsdirektiv - som betyr at et land ikke kan gi bedre vilkår enn et annet - om forbrukerrettigheter i medlemslandene med tanke på en harmonisering.

Rettighetene er til dels svært ulike, noe som igjen er handelshindrende. Fjerning av slike hinder er en forutsetning for et fritt, indre marked, skriver Aftenposten.

Å gå veien om full harmonisering med en gang ble for omfattende. Nå vil Kommisjonen jobbe skritt for skritt - med de mest presserende tilpasningene først.

Norske forbrukere har mer omfattende rettigheter enn forbrukere i mange andre EU/EØS-land, som for eksempel reklamasjonsfristen. Hvilke endringer som vil bli betraktet som mest presserende gjenstår å se.

Direktivene på dette området vil også bli en del av norsk lovverk når det har blitt vedtatt i EU.

Powered by Labrador CMS