internasjonalt eu
Uendret reklamasjonsfrist
EU-kommissær Viviane Reding avlyser full harmonisering av reklamasjonsfristen for forbrukere. En harmonisering nå ville redusert denne fristen i Norge fra fem til to år.
- Full harmonisering er ikke lenger et alternativ, sa Reding - som blant annet er kommissær for justissaker - i et innlegg i Europaparlamentet tirsdag, skriver Aftenposten.
Kommisjonen har jobbet en stund med et nytt såkalt maksimumsdirektiv - som betyr at et land ikke kan gi bedre vilkår enn et annet - om forbrukerrettigheter i medlemslandene med tanke på en harmonisering.
Rettighetene er til dels svært ulike, noe som igjen er handelshindrende. Fjerning av slike hinder er en forutsetning for et fritt, indre marked, skriver Aftenposten.
Å gå veien om full harmonisering med en gang ble for omfattende. Nå vil Kommisjonen jobbe skritt for skritt - med de mest presserende tilpasningene først.
Norske forbrukere har mer omfattende rettigheter enn forbrukere i mange andre EU/EØS-land, som for eksempel reklamasjonsfristen. Hvilke endringer som vil bli betraktet som mest presserende gjenstår å se.
Direktivene på dette området vil også bli en del av norsk lovverk når det har blitt vedtatt i EU.
Nylige artikler
Støres «kjekt å ha»-plan for Norge
Støre vil ha opp farten i Norge: – Flere ting tar for lang tid
Dødt løp for Ap og Frp i ny måling – begge får 25 prosent
Trond Bentestuen ny direktør i Norsk Tipping
Akershus fylkeskommune drives med evighetsperspektiv
Mest leste artikler
Slakter eget slagord
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere
Digitaliseringsminister Karianne Tung om kunstig intelligens: En vekker for Norges digitale fremtid
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Lise Lyngsnes Randeberg: Unge arbeidstakere i advokatbransjen jobber ulovlig mye