jobb og ledelse

Ulik smak i luksusbiler

Norge er ikke som andre land når det gjelder luksusbiler.

Publisert Sist oppdatert

Rolls-Roycer, Bentleyer og Maybacher finnes knapt i kongeriket. Ikke en eneste av disse merkene ble solgt i Norge i fjor, ifølge OVF. Rolls-Royce solgte 792 Phantom-modeller på verdensbasis i fjor, mens Maybach stanset på 500 biler. 5000 Bentleyer (Continental GT-modell) forlot fabrikken til fordel for nye eiere i fjor, 40 prosent mer enn forventet. Den norske salgskurven for Mercedes S-klasse stupte med 37 prosent i fjor, mens den spratt opp 25 prosent på verdensbasis.

VW Phaeton økte med 33,3 prosent i Norge,mens salget falt ellers i verden. Når det gjelder Audi A8, er imidlertid nordmenn og europeere samstemt. Mens Audi holdt stillingen som største luksusmerke i Norge, økte den med 45 prosent i USA i fjor. Jaguar øker i Europa og faller i USA.

Amerikansk smak

Amerikanerne foretrekker andre luksusbiler enn europeerne. Lexus befester sin stilling i USA, men selger nesten ingen biler i Europa. Cadillac, som er langt unna europeiske bestselgerlister, kaprer tredjeplassen i det amerikanske luksusmarkedet. Honda Acura er en tredje luksusbil amerikanerne vil ha, men som europeerne holder seg unna, ifølge tall fra Autodata, Lexus og Cadillac.

Luksusmarkedet for biler øker i USA, pluss 6 prosent i 2003. Definisjonen på hva som er luksusbil er imidlertid annerledes i USA enn for eksempel Norge og Europa. Merker som BMW, Mercedes-Benz, Audi og Volvo regnes generelt som luksusmerker i USA, selv om de ikke nyter samme status i Europa.

Powered by Labrador CMS