Næringsliv

Utfordrernes hovedstrategier

Boston Consulting Group har definert seks hovedstrategier som følges av utfordrerne fra sør. Ofte bruker de nye multinasjonale selskapene flere av metodene for å få innpass i nye markeder.

Publisert Sist oppdatert
En knapp tredel (28 av de 100) selger seg utenlands med merkenavn som de har bygget opp hjemme. Ofte starter de ekspansjonen i nabolandene før de tar skrittet til USA, Europa eller Japan. Et eksempel er kinesiske Hisense, som er markedsleder på flatskjermer i Frankrike, og Galanz som har 50 prosent av det europeiske markedet for mikrobølgeovner.Mange nyutdannede ingeniører med relativt lave lønninger er et konkurransefortrinn for mange utviklingsøkonomier. India har vist veien for it-bransjen med Infosys. Brasils flyprodusent Embraer er blant verdens ledende på design og bygging av regionalfly. Selskapet har allerede gått forbi den tidligere markedslederen Bombardier fra Canada.Flere av de nye multinasjonale selskapene har bygget seg opp på suksess i store hjemmemarkeder og eksportert forretningsmodellen. Problemer med logistikk, kapital eller service i hjemmemarkedet har lært dem å behandle kunder riktig i andre utviklingsland. Den mexicanske sementprodusenten Cemex er et godt eksempel. Etter å ha blitt markedsleder hjemme, kjøpte selskapet seg opp i USA, Latin-Amerika og Asia, og det tjener gode penger med sitt hjemmelagde forretningssystem.En annen mulighet er å bli verdens ledende på et område der man har naturlige fortrinn, for eksempel i bruk av billig og kvalifisert arbeidskraft. Kinesiske Pearl River er blitt verdens ledende produsent av pianoer ved å kjøpe opp andre pianoprodusenter verden over til de selv er markedsleder.Mesteparten av verdens naturressurser befinner seg i utviklingsøkonomiene. Det gir makt til å styre utvikling og transport til markedene. Russiske Gazprom bruker sin dominerende posisjon til å få innpass i europeiske markeder, men møter motstand i mange EU-land som har hatt den Moskva-dominerte sovjethæren som okkupant i et halvt århundre.Den økende kapitaltilgangen i mange utviklingsøkonomier gjør det mulig for de nye multinasjonale selskapene å konkurrere om kjøp av naturressurser. Kinesiske CNOOC har kjøpt seg opp Sørøst-Asia, Afrika og Sentral-Asia og prøvde seg også i USA. Der ble hande i len stoppet av amerikanske myndigheter.Gode merkenavnBillig kunnskapBest på hjemmebaneTa tetenKontroll over naturressurserKjøp av naturressurser
Powered by Labrador CMS