Gründere
Våg å satse
De som kommer styrket ut av dårlige tider, er de som klarer å bruke endringene til å se nye muligheter og forretningsideer.
Det snakkes om dårligere tider, særlig i internasjonalt næringsliv, og risikostyring er blitt viktigere enn vekst. For bedrifter som står overfor en mulig krise, står følgende tema på dagsordenen, skriver nyhetsbrevet Mandag Morgen:
Back to basic
I krise er det avgjørende at bedriften tjener penger på sitt opprinnelige forretningsområde. Kjernevirksomheten skal dra lasset.
Langsom, lønnsom vekst
De siste årene har vekstplaner bare blitt hemmet av mangel på arbeidskraft. Topplinjen er blitt prioritert høyest, mens omkostninger ikke er blitt viet særlig oppmerksomhet. Nå er fokuset endret til mer moderat vekst, og kostnadskontroll.
Organisasjon og medarbeidere
Toppledere mener fremdeles at kampen om de klokeste hodene vil fortsette, men at tempoet vil gå ned.
Den enes død…
Dårlige tider kan gi muligheter til oppkjøp og fusjoner. De beste i markedet vil dessuten skille seg ut fra de dårlige, og har mulighet til å vinne kunder og markedsandeler.
Og hva er så god kriseledelse? Forskere ved Handelshøyskolen i København sier til Mandag Morgen at en dårlig leder kryper i skjul og konsenterer seg om å gardere seg mot tap og risiko. Den gode lederen supplerer den defensive strategien med å satse friskt.
Nylige artikler
Equinor bestrider forelegg fra Økokrim – vil ta saken til retten
Husbanken: Bostøtten dekker mindre av boutgiftene enn før
KI-utvalg slår alarm: Vil skrote hjemmeeksamen
Stor mangel på tilrettelagte boliger: Utbyggerne kvier seg, kommunene mangler penger
Norge mangler en boligplan for eldrebølgen
Mest leste artikler
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse