Samfunn
Venstre fikk nei av Datatilsynet til Facebook-kampanje
Venstre fikk nei av Datatilsynet da de så på muligheten til å bruke innsamlede epostlister til å målrette budskap på Facebook.
– Det ville vært veldig effektivt å sende Facebook-annonser direkte til epostlisten Venstre sender nyhetsbrev til, men Datatilsynet sa man må be om samtykke for å bruke epostene til andre formål enn det de er innhentet til, sier digital rådgiver Thomas Lien i Venstre i Dagens Næringsliv.
Ifølge Lien kan politisk reklame likevel benyttes på sosiale medier og kan spisses etter alt fra kjønn, bosted og alder, og hvilke interesser brukeren har. Målrettingen kan også baseres på hva man deler på tidslinjen, hvilke apper man bruker, og hvilke annonser man klikker på.
– Men man kan for eksempel ikke sende annonser til alle som kun har likt en viss side på Facebook, sier Lien.
Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet sier de har vurdert å holde øye med hvordan partiene driver valgkamp på sosiale medier fram mot stortingsvalget, men mener at bruken er såpass moderat at de ikke ser det som nødvendig.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen