Annonse
Næringsliv
Vil kjøpe bruktbiler med vannboble
World Water Ways-investor Trygve Holtan-Hartwig (53) er en allsidig mann. Nå er han på biljakt, og har fått ideen om at han kan kombinere bilkjøp med rekruttering av nye aksjonærer til World Water Ways.
Annonse
Noen av de mange bileiere som annonserer motorvidunderet sitt til salgs gjennom Finn.no har fått henvendelse av Holtan-Hartwig, som kan tenke seg å kjøpe bilen. Betaling: Aksjer i World Water Ways. For det nette beløp av 35 kroner aksjen skal bilselgerne motta aksjer som betaling. Gavmildt av en mann som visstnok tror at World Water Ways skal bli et milliardselskap, og som skriver til en av bileierne at «Jeg kjenner ikke til et produkt som stiger så mye i verdi som vann». Fordi det alltid er risikoelementer ved aksjer har han vært villig til å gi det han betegner en «god pris» for bilen som en form for risikopremie.Risikopremie er absolutt på sin plass. Økonomisk Rapport har skrevet om selskapet flere ganger. Drømmen var å selge vann i Iran. Selskapet har imidlertid ikke fått napp i Iran, og Økonomisk Rapport har ikke klart å finne substansverdi i selskapet.Forretningsmannen Holtan-Hartwig har vært på utkikk etter biler fra 200.000 kroner og oppover.- Finn.no kombinert med epost er en ypperlig møteplass for kjøpere/selgere. Om en bilselger blir tilbudt et lass gulrøtter, en brukt gummibåt eller en innbyttebil som delbetaling er det helt greit dersom det er interessant for selgeren. Jeg tviler på at noen ønsker vår 1992 Subaru Legacy uten airbag som innbyttebil, så jeg har tilbudt verdipapirer. Fordi det er unoterte papirer med ditto større risiko, er tilbudet at dersom aksjen utvikler seg negativt, plikter jeg å kjøpe dem tilbake om seks måneder med en garantert downside, sier Holtan-Hartwig, da Økonomisk Rapport spør ham om valget av betalingsform.Han skriver videre i en epost til Økonomisk Rapport: «For noen vil dette være en vinn-vinn og jeg har sendt ut noen titalls epost på helt forskjellige biler. Til info har jeg på dette uvanlige eksperiment kun mottatt én negativ tilbakemelding (han skrev kort og godt «dust», en rekke som høflig avviser forslaget og mange positive tilbakemeldinger for et godt forslag).» Holtan-Hartwig blir overrasket hvis han ikke får til en handel med en bilselger som har forsøkt både finn.no og bilauksjon, og som har anledning til å vente i seks måneder på et restbeløp dersom han/hun ikke selv får omsatt aksjen privat eller gjennom et meglerhus til en god kurs i perioden.- Jeg har tilbudt aksjen for 35 kroner, som er tilsvarende siste omsetning i markedet. Det er riktig at jeg tror aksjen vil være verdt mer enn 50 kroner til påske, basert på kunnskap om selskapets kontrakt og på emisjonsforhandlinger. Årsaken til at jeg vil selge til 35 kroner, er at jeg har cirka 500.000 aksjer. Om jeg bruker 3000-5000 aksjer på å skaffe én bra bil til familien nå, er det bedre enn potensielt å måtte vente til etter vinteren selv om aksjene måtte ha steget til over 50 kroner. Har den det, hvilket jeg tror på, sitter jeg på store verdier, sier han.Holtan-Hartwig sier han fikk overraskende mange som var interessert i hans uvanlige forslag, men han la bilplanene på is etter at Økonomisk Rapport ville omtale saken.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen