Samfunn

Vil samle norsk fotomiljø på Sukkerbiten

Erling Johansen kjemper for at det planlagte Fotografihuset på Sukkerbiten skal skal bli en av Oslos viktigste arenaer for opplevelser, inspirasjon og deltakelse.

Publisert Sist oppdatert

Planene om å etablere et fotografihus på strandtomta i Bjørvika har vært kontroversiell og møtt mye motstand.

Valgkveldens politiske omrokkering i Oslo kan føre til enda flere omkamper. Men daglig leder Erling Johansen har fortsatt tro på at prosjektet blir realisert.

På jakt

Det var vært en lang jakt. Drømmen var å gjøre Fotografihuset til en pulserende møteplass og formidlingsarena med 250.000 betalende besøkende.

Men etter å ha vurdert Samtidskunstmuseet og Munchmuseet på Tøyen som skal fraflyttes, og Geografiske oppmåling ved Slottsparken, og flere titalls bygg og lokasjoner, var det ingen passende steder som reelt var tilgjengelig.

Foto Erling Johansen. Foto: Øyvind Risvik.

– Fotografihuset skal bli åpent, inviterende og publikumsvennlig, sier Johansen.

Men det var mange beilere på Sukkerbiten.

Sukkerbiten

Området som har skapt så mye debatt omtales som en kremtomt som ligger flott til mellom det nye Munchmuseet og Den Norske Opera.

Hav Eiendom har vært tydelige på at den som skulle få etablere seg i området, både måtte tilføre riktig og bred aktivitet, være levende, utadrettet og inkluderende i forhold til omkringliggende områder i Gamlebyen. Det var også viktig å få til synergieffekter, som nabo til flere viktige nasjonale institusjoner.

Alt dette stemte godt med Johansens visjoner og ambisjoner, og i mai 2018 signerte han og stiftelsen en intensjonsavtale med Hav Eiendom.

– En historisk mulighet

I april 2019 ble en åpen internasjonal arkitektkonkurranse utlyst, og vinnerne blir kåret i oktober. Gjennom hele sommeren er forslagene blitt vist på Sukkerbiten (se bildekarusell øverst i saken).

– Vi har nå en historisk mulighet for å fremme fotografiet på en skikkelig måte, sier Erling Johansen.

Ambisjonen hans er at Fotografihuset skal bli en verdensarena for fotografiet.

Hele det norske fotomiljøet, med foto-organisasjonene og mange av fotografifeltets ildsjeler har lenge drømt om å skape noe større i fotografiets ånd, slik mange større byer og hovedsteder har.

På 70-tallet var det noen initiativ om å løfte fotografiet i et eget hus i området ved Henie Onstad Kunstsenter, og enkelte har brent for å etablere et skikkelig senter for fotografi helt siden 50-tallet.

Men det ble det aldri noe av, og nå står sentrale aktører i fotomiljøet samlet og har en historisk mulighet. Til glede for mange langt ut over fotomiljøet.

Johansen mener tiden har jobbet for fotografiet.

– Fotografiet har fått en helt annen rolle i folks hverdag og liv, fortsetter han.

Vi kommuniserer med bilder og interessen for fotografiets mange sjangre, kvalitetsfoto, kunstfoto og visuell historiefortelling er sterkt økende.

– Det er dette landskapet vi går inn i, for å løfte hele feltet, skape oppmerksomhet rundt de viktigste temaer og utfordringer i vår tid, og vekke til refleksjon og debatt. I tillegg er det mye som skjer med ny teknologi og fotografi, og det ønsker vi å ta på alvor som en del av den visuelle historiefortellingen.

Johansen forteller at de gode fortellingene kan fortelles på nye flater, med foto og film i bunn:

– Det er det vi brenner for, og nå har vi altså funnet den best tenkelige lokaliseringen, på Sukkerbiten i Bjørvika.

Begeistring – og motstand

Mangel på motstand og motforestillinger har det ikke vært.

  • Knut Olav Åmås, direktør i Stiftelsen Fritt ord mener: Juryen for det nye Munchmuseet forutsatte Sukkerbiten utenfor Operaen ubebygget. Tåler den ikoniske Operaen enda en nabobygning, nå rett foran seg? Blir det store nok friarealer på Sukkerbiten og Bjørvika-utstikkeren innenfor?

  • På lederplass sier Dagsavisen: Når vi nå ber Arbeiderpartiet snu og omregulerer Sukkerbiten-tomta til friareale, og følge sine politiske venner i Rødt, SV og Miljøpartiet De Grønne (og Sp og Frp!), er det fordi dette er en siste sjanse til å justere kursen i Bjørvika. Når et bygg står der, er det åpenbart for seint. «Gir ikke opp kampen om et byggfritt Sukkerbiten», sto det over to sider i Aftenposten.

  • Tidligere forlagsdirektør William Nygaard mener det er vandalisme å bygge på Sukkerbiten, ag at man heller trenger et friområde med utsikt.

  • Ordfører Marianne Borgen har kommet med et forslag om å lage fotografihus i siloen på Vippetangen.

  • Fotograf og forfatter Nina Strand synes det er tull å bruke offentlige midler på noe som vil konkurrere med andre gallerier og museer.

  • Tidligere miljøvernminister Sissel Rønbeck vil gjerne ha et fotografihus, men ikke i Bjørvika, her bør det heller være et grønt pusterom i Oslo, synes hun.

  • Sukkerbitens venner og styret i Sørengas Badstue- og Helårsbadeanstalt har også meldt seg på banen med sine sterke motforestillinger mot et Fotografihuset. «La Fotografihuset få overta et av de mange ledige kulturbyggene i Oslo. Det er ingen grunn til at et fotografihus som strengt tatt ikke trenger vinduer, skal ligge på byens fineste utsiktstomt», sier de.

– Vi har møtt mye begeistring og noe motstand, svarer Erling Johansen på kritikken.

Kommunikasjonsjobben

Han mener det samtidig har gitt dem en anledning til å komme ut og si litt mer om ambisjonene for fotohuset.

Selvsagt har de måttet gå en del runder med politikere for å informere om hva planene egentlig er, og de vil fortsette å informere og opplyse folk og beslutningstakere om fakta og konsekvenser av ulike valg.

– For det første, Fotografihuset skal ikke beslaglegge hele Sukkerbiten eller hele Operaparken. Det blir store park- og badeanlegg rundt Fotografihuset, til fri benyttelse, sier han.

– Så vi har en viktig jobb med å få frem at det er mulig, og best for flest, med begge deler, både Fotografihuset og parkområder som er tilgjengelige for alle, helt gratis. Dessuten er vi opptatt av det biologiske mangfoldet i fjorden, og lytter til fagfolks råd. Vi kan også vise utstillinger om utviklingen over og under vann, og bevisstgjøre folk på vår tids store utfordringer gjennom utstillinger, debatter med mer. Vi er opptatt av at området skal være tilgjengelig for folk, at det skal bli levende med mange typer aktiviteter, servering og utendørs konserter.

Vi har selvfølgelig respekt og sans for samspill med alle som ønsker å skape aktiviteter i området, legger han til.

Ser til Fotografiska

Sammen med ledelsen i Hav Eiendom dro Johansen og stiftelsen til Fotografiska i Stockholm som trekker 500.000-600.000 besøkende i året. De er et godt eksempel på at dersom man gjør tingene riktig, så er det et potensial for å kunne trekke mange, ikke minst i dette kulturområdet i Bjørvika hvor det skal ferdes mye folk.

Så er det store spørsmålet: når skal Fotografihuset stå ferdig?

– I 2020 åpner Munchmuseet og Deichman, og da skal vi skape aktiviteter på Sukkerbiten, med utstillinger, serveringer og ulike aktiviteter. Så skal det bygges i 2021 og 2022. Fotografihuset skal stå ferdig i 2023, hvis alt går etter planen.

Etableringen av Fotografihuset AS

Da Erling Johansen flyttet til Oslo i 2014 ble han spurt av enkelte i fotomiljøet om han ville engasjere seg i Stiftelsen SE, et initiativ som CF Wesenberg, Erling Okkenhaug og en del andre ildsjeler tok i 2005 for å etablere et fotografihus i Deichmanske bibliotek på Hammersborg.

– Det var den store tanken, men så skjedde det mye på Hammersborghøyden som gikk i andre retninger, og det ble mer fokus på andre fraflyttede kulturbygg og bygg som tømmes i Oslo, sier han.

I 2010 ble Fellesorganisasjonen Foto Norge etablert for å samle alle foto-organisasjoner i en større enhet.

– Jeg sa ja til å gå inn som styreleder i Stiftelsen SE, som hadde store visjoner for fotografiet, gjerne i et stort bygg med 10.000 kvadratmeter. Fellesorganisasjonen Foto Norge kartla sine medlemmers behov og kom frem til at de trengte mer plass enn de hadde i Fotografiens hus, og definerte behovet til snaue 1500 kvadratmeter.

Johansen gikk i dialog med Fellesorganisasjonen Foto Norge, og Fotografihuset AS ble høsten 2014 etablert som spydspissen i satsingen.

– Jeg ble styreleder og har forsøkt å styre denne prosessen frem til nå, med god backing av svært dyktige folk, noen fra fotofeltet men også mange dyktige folk med bred og relevant erfaring fra finans, innovasjon, eiendom, kommunikasjon og kulturfeltet.

Siden har han jobbet med å finne et godt sted for det planlagte Fotografihuset.

Powered by Labrador CMS