Næringsliv

Vinner barnas oppmerksomhet

Stabenfeldt vinner kampen om barnas oppmerksomhet med sine bokklubber. Penny- og Boingklubben har gjort selskapet til en pengemaskin de siste årene.

Publisert Sist oppdatert
Stabenfeldt kan vise til god vekst og tre meget lønnsomme år. Omsetningen har økt fra 96 til 123 millioner kroner fra 2002 til 2004. I samme periode har driftsresultatet økt fra 4,6 til 35,5 millioner kroner. 2005 ser ut til å bli nok et godt år for Stavanger-selskapet som har spesialisert seg på nisjebokklubber.- Vi er godt fornøyd. 2005 blir også bra, men ikke helt på samme nivå som året før, sier administrerende direktør Jens Otto Skåra Hansen.Han mener langsiktig jobbing og kontinuerlig fokus på hva barn liker er nøkkelen til selskapets gode lønnsomhet. Stabenfeldt kom høyt på listen over Norges mest lønnsomme bedrifter som vi publiserte i forrige nummer av Økonomisk Rapport.Stabenfeldt driver bokklubbene Pennyklubben, Boingklubben og TL-klubben som retter seg mot barn og ungdom i alderen 7-15 år. Mer enn en halv million norske barn og ungdommer har vært medlem i en av klubbene opp gjennom årene. Stabenfeldt eies av Cydonia Development AB i Sverige og Stabenfeldt har søsterselskaper i Sverige, Tyskland og USA. Finland, Sveits og Østerrike driftes fra svensk og tysk selskap.Pennyklubben har eksistert siden 1982 og er bokklubben for jenter som elsker å lese om hest og hestehistorier.- Pennyklubben har den fordelen at barna kan snakke med foreldrene om hest siden foreldrene vet godt hva denne klubben handler om, sier han.TL-klubben er en bokklubb for jenter som har mer generelle interesser og liker musikk, film, popstjerner og underholdning. Denne bokklubben ble startet tilbake i 1987. Boing-klubben er en klubb som i første rekke retter seg mot gutter med stor interesse for fotball og fotballstjerner. Mange husker sikkert denne klubben fra sine yngre dager da de studerte postere av Diego Maradona og Ruud Gullit.- Vi tror bokklubbene har bidratt til at barn har blitt bedre til å lese. Det er viktig at barna liker innholdet, men samtidig at foreldre liker det barna leser om siden det er de som betaler regningen, sier Hansen.Som de fleste andre bokklubber må også Stabenfeldt fylle på med nye medlemmer. Hansen sier selskapet sender ut direktereklame til foreldre med barn i alderen 7-12 år.- Mange barn er gjerne medlem i to år. Bokklubbene våre passer ikke for alle eller det kan være at barn ønsker å bruke penger på andre ting. Vi må i likhet med andre alltid fylle på med nye medlemmer, sier han.Hvor stort frafallet er vil han ikke uttale seg om.VET HVA BARNA VIL HAMedlemmer av bokklubbene mottar i løpet av året 11 pakker i postkassen. Sju av disse er vanlige pakker som koster rundt 200 kroner inkludert porto. Tre pakker er spesialpakker med ekstra innhold og til en litt høyere pris. Siste pakken i året for Boing-klubben er en såkalt gigapakke som koster i overkant av 300 kroner. Pakkene inneholder medlemsblad, konkurranser, faktabøker, tegneserieblader, spill og alltid en liten overraskelse. Ingen bokklubber i Norge har identisk konsept som Stabenfeldt. Det er mulighet til å avbestille pakkene og full angrerett. Bokklubber tjener generelt gode penger på kunder som glemmer å avbestille forsendelser og ikke orker bryet med å sende tilbake pakken da de allerede har fått den i postkassen.Stabenfeldt-sjefen sier Pennyklubben står for litt større del av omsetningen enn de to andre bokklubbene, men ellers er fordelingen ganske lik. Medlemstall eller eksakt fordeling av medlemmene ønsker Hansen ikke å gå ut med.Jens Otto Hansen sier selskapet kontinuerlig jobber med produktutvikling. Han mener det kan være aktuelt å tenke på å starte nye bokklubber, men dette er ikke på agendaen nå. Det viktigste er å jobbe med produktutvikling innen de tre eksisterende bokklubbene med god tradisjon for å være populære blant barn.- Vi følger med i tiden og sender med de tilleggsproduktene som barna ønsker og setter pris på, sier han.Hansen mener selskapets konkurransefortrinn er engasjerte og dyktige medarbeidere som vet hva barn setter pris på og ønsker i en bokklubb.- De plukker ut bøker, spill og lignende som barna vil ha. Slagordet vårt er creating unique moments for kids og det handler om at bokklubbene skal føles verdifulle for barna. Foreldrene setter pris på at barna leser bøker som er underholdende, sier han.Hansen mener kampen om barnas oppmerksomhet er mye tøffere i dag enn for ti år siden. Han mener selskapets bokklubber opplever konkurranse fra alt som krever barns oppmerksomhet, enten det er kino, internett, mobiltelefon eller playstation. Det er tross alt foreldrene som betaler regningen som dumper ned i postkassen fra bokklubbene 11 ganger i året. Stabenfeldts bokklubber har også konkrete konkurrenter i De norske bokklubbene, Cappelen og ulike tegneserier. Hansen mener Stabenfeldt har de beste bokklubbene for barn og ungdom siden de vet hva som krever barns oppmerksomhet. Slikt blir det gode penger av.

Stabenfeldt AS
Tall i millioner kroner
31.8.200431.8.200331.8.2002
Driftsinntekter123,7114,196,1
Driftsresultat35,525,74,6
Resultat før skatt36,327,15
* Regnskapet for 2005 er ikke klart, men
nesten på linje med 2004.
Kilde: Bizweb

Powered by Labrador CMS