Næringsliv

VM i fotballpenger

Sommerens fotball-VM i Tyskland handler om stjernespillere, scoringer og milliarder av kroner. Fotballfeberen skal ta Tyskland og Europa på økonomisk opptur og sende frisk etterspørsel inn i bransjer som turisme, reklame og sportsmoter.

Publisert Sist oppdatert
Brasilianske Ronaldinho var den unge lovende stjernen ved forrige VM i Japan/Korea. Nå er han helten over alle helter på millioner av barnerom.Noen uker før VM i Tyskland passerte Ronaldinho eks-helter som Ronaldo og David Beckham på inntektstoppen til det anerkjente fotballbladet «France Football». Ronaldinho har en årsinntekt av ballkunstene sine på 23 millioner euro (179 millioner kroner).Men det kan bli kraftige endringer i markedsverdien under den månedlange turneringen. Fotball-VM er det beste utstillingsvinduet for de unge lovende fra Afrika, Asia og Latin-Amerika til å få jobb i en av Europas toppklubber.KAMPEN OM SKOENEUtstillingsvinduet VM er også en kamp mellom utstyrsleverandørene. Finalen om sko-, drakt- og ballmarkedet på rundt 23 milliarder kroner står mellom Adidas og Nike og med Puma som outsider. Adidas er offisiell VM-sponsor, men Nike har det antatt beste laget - Brasil.Men Puma har flest lag. Motemerket satser på lekende lag som Tsjekkia, Italia og afrikanske lag som Angola, Ghana, Togo, Elfenbenskysten og Tunisia. Målgruppen blant vestlige kunder er moteorientert ungdom. I Afrika sponser selskapet Africa Cup og satser på full klaff til fotball-VM i Sør-Afrika i 2010.- Afrika passer perfekt til merket Puma, sier Puma-sjef Jochen Zeitz.Englands Umbro er outsideren i VM med engelske spillere som gode reklameikoner. Men selv med Sverige i stallen mangler bredden om England som vanlig svikter i kvartfinalen.15 MILLIONER BALLERAdidas satser på tradisjon med hjemmelaget Tyskland og tidligere VM-vinnere Argentina og Frankrike. Konsernet har spilt en nøkkelrolle i VM-arrangementene helt siden skomakeren Adi Dassler i 1954 forsynte det tyske landslaget med et hemmelig våpen i finalen mot storfavoritten Ungarn - skruknotter! Da det regnet på finaledagen i Sveits og knottene satt - ble Adidas-legenden skapt.VM-sponsoren hadde allerede i første kvartal i år en omsetningsøkning på nær 20 prosent i forhold til samme periode i fjor.- VM-handelen går fantastisk og overgår alt vi hadde forestilt oss, sier Adidas-sjefen Herbert Hainer en måned før VM.For sponsor Adidas er VM-ballen og alt det andre utstyret vel så viktig som lag. Adidas håper å selge 15 millioner kopier bare av VM-ballen. Merket med tre striper er verdens markedsleder på fotball med en markedsandel på 35 prosent. Fotball utgjør 15 prosent av selskapets totalomsetning på 51 milliarder kroner.OPSJON CRICKETFor fransk-tyske Adidas er amerikanske Nike hovedutfordreren. Nike er fortsatt størst i USA, men Adidas haler innpå internasjonalt - ikke minst etter kjøpet av amerikanske Reebok. Nike har en markedsandel i fotball på 30 prosent, men fotball utgjøre bare syv prosent av totalomsetningen.Nike satser på vinnere - og skulle Brasil svikte i fotball - har de det indiske landslaget i verdenssporten cricket i bakhånd. Avtalen med India kostet Nike en kvart milliard kroner tidligere i år. Men i 2008 kan Adidas få omkamp. Da satser selskapet tungt på OL i Kina. Sponsorrettighetene skal ha kostet nær en halv milliard kroner, ifølge tysk sportspresse.FREMTIDEN I SØRFor det er India, Kina, Latin-Amerika og Afrika som er fremtiden. Den globale omsetningen for sportsutstyr er på godt over 400 milliarder kroner, og den er ventet å vokse kraftig i årene fremover, ifølge nyhetsmagasinet Börse Online.Lokale merker som kinesiske Yue Yuen kan godt bli morgendagens Adidas eller Nike. Yue Yuen er allerede i dag underleverandør til de fleste kjente sportsmerker. En dag kan kineserne komme til å overta hele butikken. Med spillere fra Afrika - og kanskje en dommer fra Europa. VM i tallKilder: Börse Online, Der Spiegel, ZDF, Financial Times.
  • 3.000.000 Antall besøkende tyske myndigheter venter til landet i VM-måneden 9. juni-9. juli.
  • 250.000 Antall medarbeidere som jobber med VM-arrangementet.
  • 32 Antall lag som deltar i turneringen.
  • 12 Byer med VM-stadion.
  • 0,2 % VM-effekten på tysk økonomisk vekst, ifølge LRP Research.
  • 40.000.000 euro (312 millioner kroner) Beløpet de 15 offisielle tv-partnerne bruker på sponsing.
  • 850 Antall varer og tjenester som ifølge FIFA har rett til å bruke logoen Fotball VM 2006 og VM 2006.
  • 3,5 % Veksten i tysk byggebransje i 2006 som følge av VM.
  • 10 % Antatt økning i TV-kjøp i Tyskland i 2006, ifølge den tyske elektronikkbransjen.
  • 5 Antall bilder per VM-kamp akkrediterte fotografer får sende hjem fra stadion. To ekstra bilder er tillatt ved ekstraomganger.
  • 300 euro - (2340 kroner) Svartebørsprisen på internett for leie av et rom for overnatting i tyske byer.
  • 0,25 euro Fallet i kursen på England på veddebørsen Ballstreet da angriperen Wayne Rooney ble skadd og VM-deltakelsen kom i fare. England er fortsatt favoritt nummer tre etter Brasil og Tyskland. Argentina og Italia er outsidere.
  • 14 x 8 cm Størrelsen på gressstykkene fra finalestadion i Berlin som selges etter VM. Prisen er 75 euro (600 kroner), men svartebørskurs er allerede høyere.
  • 10 euro - (80 kroner) Gebyret man må betale ved kjøp av byttebilletter over FIFAs offisielle hjemmeside. Men på svartebørs er prisene på billetter oppe i tusenvis av kroner. Trolig må arrangørene lette på sine strenge krav om at hver billett skal kobles til personlig ID-kort og adresse ved innslipp på stadion.
  • 450.000 Billetter som er delt ut til sponsorene. Nok til å fylle ni stadioner. Men frykten er økende for at billettene ikke blir brukt. Det kan i verste fall bety halvfulle tribuner.
Powered by Labrador CMS