Næringsliv
Vokser på meninger
Etter et labert 2002, kan analysebransjen se tilbake på et langt lystigere fjorår. Både TNS Gallup, MMI Univero og ACNielsen melder om vekst på bunnlinjen.
Selv om ingen av de store aktørene vil karakterisere 2003 som et gullkantet år, bærer både topp- og bunnlinje preg av at året var langt lettere å hanskes med sammenlignet med 2002.
TNS Gallup, som har en markedsandel på rundt 30 prosent, økte årsresultatet fra 7,2 millioner kroner i 2002 til 8,9 millioner kroner. Driftsresultatet steg i samme periode fra 8,1 millioner kroner til 14 millioner kroner. Omsetningen gikk noe ned, og landet på 178,6 millioner kroner, mot 183,1 millioner kroner i 2002. Til tross for nedgangen, kaller adm. direktør Gudbrand Jevne utviklingen på topplinjen for stabil.
- Vi endret betalingsstrømmen på en kontrakt, og justert for dette, sank omsetningen med 1 prosent.
Alt i alt er han tilfreds med selskapets innsats.
- Markedet har vært preget av overkapasitet og priskonkurranse, og jeg er fornøyd med at vi kan legge frem en resultatvekst.
Jevne mener fremgangen kommer som et resultat av målrettet arbeid med kostnader og fokus på økt produktivitet. Etter å ha redusert staben med 15 prosent i 2002, har han begynt å tenke på å rekruttere nye hoder til selskapet igjen.
- Vi nærmer oss rekrutteringsposisjon.
SPÅR OPPGANG
Adm. direktør Bjørn Næss i ACNielsen har også gode nyheter. Sammen med sitt datterselskap, ACNielsen Reklame-statistikk, omsatte selskapet for 124,6 millioner kroner, sammenlignet med 117,4 millioner kroner året før. Resultatmessig opplevde selskapet ifølge Næss sterk vekst, uten at han kan tallfeste fremgangen.
AC Nielsen er mer nisjeorientert enn de tre andre store aktørene - TNS Gallup, MMI Univero og Research International. Selskapet satser hovedsakelig på dagligvarebransjen. Næss mener selskapet har tjent på dette nisjefokuset.
- Dagligvarebransjen er mindre konjunkturavhengig enn bransjer som for eksempel finans. Vi har en spisset strategi, og lever litt etter utsagnet «skomaker bli ved din lest». Det har vært lønnsom, forklarer Næss, som også legger til at selskapets vekst skyldes en samordning mellom de nordiske ACNielsen-kontorene.
MMI Univero økte i fjor omsetningen med rundt 2,6 millioner til 120 millioner kroner.
- I 2003 fikk vi fortsatt resultatforbedring og går i pluss, sier adm. direktør Leif Henrik Husom.
Research International hører også med blant de fire store innen analysebransjen. Adm. direktør Trond Myhrvold er sparsommelig med opplysninger. Selskapet er en del av et verdensomspennende børsnotert selskap, og Myrvold kan derfor ikke offentliggjøre regnskapstallene for 2003. Den generelle utviklingen for bransjen i 2004, kan han imidlertid uttale seg om.
- Det blir bedre. Vi vil merke betydelig fremgang, kommenterer Myhrvold.
Han får støtte av Jevne i TNS Gallup og ACNielsen-sjef Næss, som begge er forsiktige optimister. Husom i MMI mener det er mange ting som taler for en oppgang, men ser også en del faktorer som vil trekke bransjen i motsatt retning.
- Det er to ting som teller: Konjunkturene og migrasjon. Sistnevnte består av økt andel undersøkelser på web og overgang til nyere metoder. Disse vil på kort sikt bidra til lav vekst, mens konjunkturene vil være plussfaktorer. Jeg verken håper eller tror 2004 blir noe bonanzaår. Bransjen bør fokusere på lønnsomhet fremfor vekst, forklarer Husom.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen