Næringsliv

Vokser på økt terrortrussel

Terrortrusselen har satt fart i etterspørselen etter Simrad Optronics´ produkter til forsvarsindustrien. Trenden internasjonalt går i retning av mer profesjonalisert utstyr.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet er en av verdens ledende leverandører av militært og sivilt elektrooptisk utstyr. I tillegg produserer selskapet gassdetektorer for offshore og industrielt bruk. Simrad Optronics gikk på børs i begynnelsen av juli etter utskillelse fra det børsnoterte selskapet Technor. Technor-aksjonærene fikk tildelt en Simrad-aksje for hver aksje de eide i Technor. Etter utskillelsen sitter Technor fortsatt som største aksjonær med 25 prosent av aksjene. Administrerende direktør Tore Amundsen i Simrad Optronics sier at bakgrunnen for utskillelsen var at Technor ville fokusere på sin egen kjernevirksomhet rettet mot olje- og gassindustrien. Det var derfor naturlig å skille ut Simrad Optronics i et eget børsnotert selskap.

- Børsnoteringen har vist seg å være riktig i forhold til å synliggjøre verdiene i selskapet, sier Amundsen.

STØRSTE KUNDEGRUPPE

Simrad Optronics gikk på børs uten å gjennomføre emisjon, og Amundsen sier selskapet har bra med kapital til å utføre de planene som er på trappene fremover. Salg av utstyr til forsvarsindustrien er selskapets klart største forretningsområde. Av 2004-omsetningen på 190,5 millioner kroner stammet 153 millioner fra dette forretningsområdet. Første kvartal i år ble noe svakere enn ventet. Årsaken er forsinkelser i et stort forsvarsprosjekt, salgssvikt for bedriftens gassdetektorprodukter og endring av selskapets produktmiks.

Simrad Optronics har inngått en større kontrakt med det norske og svenske forsvaret. Leveransene starter i andre halvår i år.

- Vi har en stor kontrakt med det norske og svenske forsvaret som varer til 2007, med opsjon på forlengelse, sier han.

I tillegg har Simrad Optronics leveranser av forsvarsmateriell til land som Tyskland, Nederland, Sveits, Chile, USA, Midtøsten, Australia og Venezuela.

- Vi har veldig mange leveranser som går over lang tid. I tillegg har vi ordrer som blir levert over en periode på for eksempel et halvt år, sier han.

Produktspekteret innenfor forsvarsmateriell består i første rekke av laser-mållokalisatorer, lasersikter og nattutstyr. Produktene produseres på Ensjø i Oslo, og i Aubagne i Frankrike. Det benyttes en rekke komponenter fra underleverandører før produktene havner hos sluttbruker.

Amundsen sier at nattutstyr har vært selskapets viktigste satsingsområde de siste fem-seks årene, men de siste to årene har bedriftens nye laserprodukter gradvis tatt en større del av salget.

KAMPEN MOT TERROR

Det globale markedet for forsvarsleveranser er i vekst på grunn av kampen mot terror og investeringer i mer profesjonalisert utstyr. Tore Amundsen er ikke nevneverdig bekymret for at kutt i forsvarsbudsjettene rundt om i verden skal påvirke selskapets inntjening.

- Veldig mange land omorganiserer forsvaret sitt slik at det blir mer profesjonalisert. Det kuttes i personell, men de vil ha mer profesjonelt utstyr, sier han.

Amundsen sier Simrad Optronics vektlegger kvalitet og brukervennlighet. Egenskapene til produktene står hele tiden i sentrum.

- USA er et viktig marked for oss. Amerikanerne har innsett at det finnes bedre utstyr enn deres eget. De kan ikke bare holde seg til amerikanske leverandører. Samtidig er USA i krig og dette gir økende etterspørsel. USAs behov for forsvarsutstyr er like stort som resten av verden til sammen og vokser raskere, sier han.

Simrad Optronics jobber kontinuerlig med å forbedre eksisterende produktportefølje og utvikle nye produkter. På Ensjø i Oslo og i Aubagne i Frankrike sitter en rekke ingeniører med produktutvikling som sitt spesialområde.

- Det viktigste er at våre produkter tilfredsstiller de kravene brukeren har. Vi får frem de produktene som brukeren mener er de beste, sier han og viser til at kundene mener Simrad Optronics for eksempel har de beste og letteste nattbrillene som finnes på markedet.

Han legger til at faktorer som pris og nasjonale hensyn også spiller inn. Det finnes restriksjoner for Simrad Optronics på enkelte land de ikke kan levere til.

- Vi må ha utførselstillatelse fra Utenriksdepartementet for all eksport av militære produkter. Vi må søke for hver enkelt kontrakt og vedlegge erklæring fra kunden om at han ikke kan selge og levere videre til andre uten departementets tillatelse, sier Amundsen.

Simrad Optronics kan ikke eksportere til land i krig eller hvor krigslignende tilstander rår. (USA og andre allierte som er i krig kan de levere til.)

- I praksis begrenser det vårt salg i mindre grad. Eksempler på land vi ikke får lov å levere til er Israel, India, Pakistan, Indonesia og Sri Lanka, sier Amundsen.

Amundsen er opptatt av at Simrad Optronics leverer kvalitetsprodukter hvor brukeregenskapene står i sentrum. Kvalitet skal ikke gå på bekostning av pris.

- Hvis et forsvar skal kjøpe inn nattbriller til mange tropper, blir vår nattbrille ofte for dyr. Spesialstyrker velger vår nattbrille fordi den er markedets letteste og har flat profil, sier Amundsen.

LYKKELIG SOM LITEN

Simrads Optronics’ konkurrenter innen forsvarsmateriell er selskaper som Tales og ITT. Mange av konkurrentene er mye større og har et bredere produktspekter, men Simrad Optronics har godt fotfeste innen sine nisjer, som er mållokalisatorer, lasersikter og nattutstyr. Amundsen sier det har pågått en konsolidering i bransjen i mange år, men frykter ikke denne utviklingen.

- Det har pågått strukturelle endringer i vår bransje i flere år. De store aktørene vil ikke bruke ressursene sine på å gå inn i vårt marked. Vi kan konsentrere oss om nisjeprodukter og være best på det, sier han.

- Hva er selskapets strategi?

- Det militære og sikkerhetsmarkedet vil oppleve vekst. Krigen mot terror gjør at behovet for slikt utstyr øker. Det satses på teknologi til informasjonssystemer i alle land, og dette er drivkrefter som gjør at etterspørselen vil øke. Det vi leverer skal være i stand til å kommunisere med store informasjonssystemer, sier Amundsen.

Simrad Optronics har mange store og langsiktige kontrakter. Innkjøp av forsvarsmateriell er ofte forbundet med viktige byråkratiske avgjørelser i mange land og det tar ofte lang tid fra anbudsrunden begynner til faktisk innkjøp skjer.

- Det kan ofte ta lang tid fra vi identifiserer et behov til kundene foretar innkjøp av forsvarsmateriell, sier Amundsen.

Dette kan medføre at periodiseringen av selskapets inntekter varierer til dels mye fra kvartal til kvartal. Men mot slutten av året er det alltid gode tider, ifølge Simrad Optronics-sjefen.

- Fjerde kvartal er tradisjonelt bedriftens beste, blant annet fordi en del kunder gjerne vil ha sine prosjekter avsluttet innen årsskiftet. Ofte plasseres bestillinger i løpet av første halvår. Med leveringstid på fire til fem måneder på enkelte komponenter blir det derfor fullt kjør her til helt oppunder jul, avslutter han.

Simrad Optronics
Tall i millioner kroner
1. kvartal 2020042003
Driftsinntekter37,1190,5171,5
Driftsresultat-3,113,08,7
Resultat før skatt-3,311,410,3

10 største aksjonærer
Technor25,0 %
MP Pensjon5,9 %
Rune Runestad5,0 %
Gambak3,8 %
Skagen Vekst3,6 %
Ousdal AS3,2 %
Ingulf Egeland3,1 %
Aslaksen Fredriksen2,6 %
Sjøinvest AS1,7 %
KLP1,6 %

Powered by Labrador CMS