jobb og ledelse

Volvos fremtidsvisjon

Volvos konseptbil 3CC overrasket verden med oppsiktsvekkende design og designløsninger. Ingen vet hva slags drivkraft fremtidens biler vil bruke. Volvo har sikret seg ved å skape en bil som kan gå på «alt».

Publisert Sist oppdatert

I midten av oktober overrasket Volvo verden med sin nye konseptbil 3CC, som ble presentert på Michelins miljøbilmesse i Shanghai. Ikke nok med at 3CC er en elbil, designerne ved Volvo Monitoring and Concept Center i California har vridd hjernene og kommet opp med en bil helt utenom det vanlige.

3CC ligner på en snerten sportsbil med flyvedører og soltak som går over hele takets lengde. Inne i bilen har bilen tre seter - to seter foran, og ett i midten bak. I gulvet på 3CC-en gjemmer det seg en elektrisk motor som ifølge Volvo kan dra farten opp fra 0 til 100 km/t på 10 sekunder. Toppfarten er offisielt på 135 km/t, men bilen kan visst komme opp i 150-160 km/t under optimale forhold. Den potensielle rekkevidden skal være 300 kilometer. De 3000 batteriene som får dette til er av samme type som i laptopen din.

Men 300 kilometers rekkevidde er bare mulig med gode veiforhold uten mye trafikk og energitappende start-stopp-kjøring. Riktignok vil 3CC-ens batterier kunne lades opp med opptil 20 prosent ved hjelp av bremsing, men elbiler passer fortsatt best for kortere kjøreturer.

Elbiler har etter hvert blitt etterspurte her i landet, siden du unngår både moms, parkeringsavgift og bompenger med en slik bil. Men på verdensmarkedet er ikke tiden kommet for elbiler riktig ennå. Hybridbiler er derimot blitt populært, særlig i USA. Toyota og Honda er bilprodusentene som hittil har vært mest suksessrike i sine hybridsatsinger. Toyotas Prius har blitt godt tatt imot i USA og Storbritannia, og bilprodusenten satser nå hardt mot Kina. Toyota håper faktisk å kunne tilby hybridversjoner av alle sine mestselgende modeller allerede i 2007.

IKKE BARE ELBIL

Nå er riktignok 3CC bare en prototyp, men med tanke på hvor store ressurser som er lagt ned i utviklingen av bilen, vil det være merkelig om ikke 3CC-en blir tilgjengelig for bilkjøperne. Men ikke nødvendigvis i en elbil. Designerne har tenkt på «alt» da de utviklet bilen. Det er en grunn til at den elektriske motoren er lagt i bunnen av bilen. Det gir nemlig rom for å sette inn andre typer motorer i bilen - om det så er bensin, diesel, hydrogen eller en hybridmotor. I soltaket er det selvfølgelig muligheter for å installere solcellepanel.

- Det viktigste med 3CC-en er kombinasjonen av utseende, lave utslipp og sikkerhet. Bilen må se frekk ut, de fleste vil identifisere seg med bilen de kjører. Ved å gjøre den til en treseter, har vi klart å minske luftmotstanden ganske mye. Jo lettere bil, jo lavere utslipp. Utfordringen da er sikkerheten, men vi har fått til dette også, sier Lars Lundin, sjefen for Volvos Monitoring & Concept Center i California.

- De andre bilprodusentene fikk seg litt av en overraskelse i Shanghai?

- Ja, det kan man nok si. Ingen trodde vi skulle presentere en ny bil der. Vi visste at det skulle komme 400 journalister fra hele verden, og ikke bare biljournalister. Hvis man søker etter 3CC på Google kommer det opp 30.000 artikler. Vi er veldig fornøyd med mottakelsen, sier Lundin.

Volvo har jobbet med å utvikle miljøvennlige biler siden 80-tallet, men brukte bare åtte måneder på 3CC-en.

- Men dette er ingen idé vi har kommet på helt plutselig. Vi har jobbet hardt med å utvikle den, sier Lundin.

Han vil ikke ut med hvor mange penger den har kostet, men sier at det dreier seg om noen millioner dollar.

- Har den noen fremtid som elbil?

- Ja, men jeg tror vi vil få en parallell utvikling av både diesel-, hybrid- og elbiler. Allerede i dag finnes det bedre batterier enn de vi brukte i denne prototypen. Kina satser mye på kjernekraft, så elbiler vil bli etterspurt der. I Finland bygger de også flere kjernekraftverk. Jeg tror det viser at elbiler har en fremtid.

- Kan vi vente å se 3CC-en på markedet i en eller annen form snart?

- Ja, det skulle jeg tro. Vi har ikke lagt noen konkrete planer ennå, men etter en slik mottakelse vil det være merkelig hvis vi ikke begynner å produsere den. Konstruksjonssjefen ringte meg og var veldig entusiastisk og spurte når vi skulle sette i gang. Om alt går perfekt vil jeg tippe tidligst 2009. Men dette er bare antagelser, altså.

I mellomtiden vil Volvo fortsette å klekke ut ideer for hvordan 3CC-en skal fremstå når den endelig skal produseres for salg. Neste gang verden får se bilen, blir under bilmessen i Detroit i januar.

Powered by Labrador CMS