Næringsliv
Verdensleder fra Bergen mot børs
Det lille grafikkselskapet Vizrt i Bergen vokser og tjener penger som gress. Sky, CBS, CNN og BBC er blant kundene. Tidligere nyhetsredaktøri TV 2, Bjarne Berg, er primus motor for selskapet som skal noteres på Oslo Børs 11. mai.
Bjarne Berg sitter og venter i salongen på Grand selskapslokaler i Handelens og Sjøfartens Hus i hjertet av Bergen. Her har borgerskapet siden 1934 pleiet sosial omgang og hatt muntre passiarer. Den marmorbelagte garderoben, Knag-møblene, den eksklusive parketten og de gyldne gardinene er imidlertid ikke omgivelser han trives i. Berg vrir seg derfor litt i stolen.
Men i går fikk han en telefon: Kunne han komme selv om han ikke var påmeldt? Bergen Næringsråd har Internasjonal dag, og selskapet han leder er kandidat for å vinne Hordaland Eksportpris. Det er flere kandidater som konkurrerer om prisen. Nå er det bare å vente.
Ventetiden korter han ned med å snakke om musikk, om utviklingen fra da han selv var student, til Sissel Kyrkjebø og Rune Larsen, og til dagens stjerner som Nathalie Nordnes, Sondre Lerche og Ephemera.
VÅGALE BERGENSERE
- Noen steder er det slik at det dukker opp et geni en gang i blant, men her i Bergen er det etablert et musikkmiljø som produserer det jevnlig. De vokser på ryggen til hverandre og får selvtillit. De våger. Slik er det med folk som kommer inn i vårt firma. De lærer seg at Sky, CBS, CNN og BBC er «no big deal». Hvorfor skal ikke vi fra Bergen lage like gode produkter som noen fra New York? spør han.
Inn i salongen kommer Hans-Wilhelm Steinfeld. Han har holdt Russland-foredrag for næringslivsfolket. Steinfeld går bort til kaffebordet, forsyner seg av frukten, tygger litt, men er raskt i snakk med noen av de andre i lokalet. Snart høres den kjente skarringen over hele salongen.
- Se på Steinfeld. Reagan og Gorbatsjov hadde toppmøte på Island. Da var det én mann som greide å komme seg inn og treffe dem. Noen vil kalle det frekkhetens nådegave, men han hadde selvtillit. Steinfeld skaffet seg en posisjon som var slik at da Gorbatsjov kom til Oslo og skulle motta fredsprisen, så sa han: Er du her også?
- Det å våge, det er nøkkelen til Vizrts suksess?
- Ja, vi sa med én gang at vi måtte gå internasjonalt. Her i Norge var vi eid av TV 2, og produktene våre var laget for å slå NRK. Dermed hadde vi ikke et marked i Norge. Vi måtte ut. Men hvem skulle være våre kunder? Vi valgte å gå til verdens største TV-selskap. Vi dro til CBS News. Vi tenkte at hvis vi greier å få dem som kunde, så kan vi greie å få hvem som helst som kunder.
VERDENSLEDER
- Hvordan tok dere kontakt med CBS, banket dere bare på døren?
- Jeg er ikke helt sikker på hvordan den første kontakten oppstod. Vi traff jo folk på TV-messer, deriblant fra CBS, vi inviterte oss selv over. Vi drev relasjonsbygging og presenterte produktene. De likte det vi hadde. I 1998 skrev vi kontrakt med dem i New York.
TV-grafikkselskaper som Chyron, Pinnacle og Inscriber var der da, og er der ennå. Likevel er det et selskap fra Bergen som har tatt posisjonen som verdensleder.
- Hva kunne dere tilby som ikke konkurrentene hadde?
- Vi kunne tilby malgrafikk og gjengivelse i sann tid, svarer Berg.
I dag kan en hvilken som helst hendelse rekonstrueres fra 16 forskjellige kameravinkler og klippes akkurat slik TV-produsenten ønsker det. Ved en rekonstruksjon av Sleipner-ulykken i 1999 hvor hurtigbåten gikk på skjæret Bloksen kan TV-seerne først være inne i styrhuset og se Bloksen nærme seg. Deretter kan de klippes til Bloksen og se båten komme.
CBS produserer også Super Bowl, en begivenhet som er 17. mai og cupfinalen på én og samme dag i USA. Nyansatte som kom inn i Vizrt fikk jobbe med verdens største TV-begivenhet.
- I det øyeblikket vi fikk CBS som kunde bestemte vi oss for at vi skulle gjøre det så bra at de ble en referansekunde. Det er vårt mantra. Alle kundene våre skal bli referansekunder. Vi skyr ingenting for å gjøre dem tilfredse, og siden vi fikk CBS har vi aldri mistet en kunde, sier Berg fornøyd.
Nå kommer salgsdirektør Fredrik Gunnestad bort til bordet. Ut av lommen tar han et sammenbrettet A4-ark. Han gir det til Berg. Det er takketalen - i tilfelle de vinner prisen. Berg leser talen raskt, så kommer han med en tilføyelse som må med i talen:
- Få med at vi har kontor i 15 land, 130 ansatte, 300 kunder i 60 land inkludert de fleste store, også Al-Jazeera, sier Berg til salgsdirektør Gunnestad.
TUNGVINT GRAFIKK
Salgsdirektøren tar frem pennen og noterer tilføyelsen. Vizrt var i 1997 et lite selskap i TV 2 med tre ansatte. Historien begynner likevel noen år før, i 1992, da Berg ble redaksjonssjef og senere nyhetsredaktør i TV 2. Den nystartede TV-kanalen hadde færre journalistiske ressurser å slå konkurrenten NRK med. Å skaffe bilder var et stort problem. Noen ganger kunne det løses med illustrasjoner.
Men å lage illustrasjoner var en tungvint og tidkrevende prosess. Skjedde det et drap på en gresk øy, tok de foto av et kart og satte et rødt kryss på øya. Det var den tradisjonelle måten å gjøre det på. Skulle de lage grafikk, måtte de tegne alt for hånd, og akkurat Egeerhavet tar svært lang tid fordi det har utallige øyer. Det kunne ta timer å lage en enkel illustrasjon som skulle vises i fire sekunder. Siden andre programmer også trengte grafikk, måtte det et hav av grafikere til hvis TV 2 skulle få all grafikken den behøvde.
- Jeg syntes det var en krøkkete måte å produsere grafikken på. Jeg spurte de TV-kyndige om det ikke var mulig å produsere den på en annen måte. De svarte nei. Så jeg gikk utenom TV-miljøene for å skaffe grafikken. Der var det en som sa ja, at det var mulig, han er i dag teknisk sjef hos oss, forteller Berg.
En dør går opp. Det høres klapping fra den store Festsalen der næringslivsfolket er samlet. Men ennå kommer det ingen beskjed om når prisutdelingen skal skje. Magen romler. Berg henter en ny kopp kaffe. Han knekker av toppen på en sukkerpose og heller innholdet rett i munnen. 54-åringen har hatt diabetes siden han var 30. Blodsukkernivået må stabiliseres.
BRYTER GRENSER
En time senere spaserer vi til Nøstet, der hovedkontoret ligger. Underveis snakker han mer om det å våge, og få medarbeiderne til å våge å stå fram. At det er de som til slutt må gjøre jobben.
- Som leder forventer jeg at medarbeiderne forsøker å være kreative, og skaper noe nytt. Samtidig må du gi folk rom for å mislykkes, at det er lov å drite seg ut, og kanskje til og med få ros for tabben. Fordi du prøvde, sier Berg.
Berg var på 1980-tallet profesjonell svømmetrener og landslagssjef for svømmerne. Han var redaksjonssjef i Bergens Tidende før han gikk over i fjernsynsbransjen. Han forteller en anekdote fra TV 2-tiden:
Serien The Julekalender var til evaluering hos TV 2-toppene. De klødde seg i hodet. «What dæven do we do?» Både nyhetsredaktør Bjarne Berg og programredaktør Finn H. Andreassen var sterkt imot at den merkelige serien skulle vises i desember 1994. De sa de personlig skulle håndhilse på hver eneste seer som fulgte med. Daværende TV 2-sjef Arne A. Jensen ga likevel tommelen opp.
- Det er et eksempel på at noen pusher grenser. Vi ble heldigvis nedstemt, sier Berg og flirer ved tanken på alle seerne han egentlig skulle ha håndhilst på.
TOK TIGANGEN
På Nøstet reiser en enorm parabol seg fra TV 2-bygget. TV-stasjonens logo er godt synlig over hovedinngangen. Berg låser opp døren til en anonym sideinngang. Ingen skilt henger over døren til bedriften som er verdensleder på TV-grafikk, som er notert på Frankfurt-børsen og som i fjor omsatte for 180 millioner kroner og fikk et overskudd før skatt på 32 millioner.
I 1997 gjorde Berg en avtale med sjefen Arne A. Jensen om at han skulle gå av som nyhetsredaktør og få et roligere liv når han ble 50 år i 2000. Da ble han redaktør uten portefølje samtidig som han var styreformann i grafikkselskapet. Vizrt fusjonerte med israelske RT-Set sommeren 2000. Da selskapet fikk problemer etter dotcom-kollapsen, gikk han inn som daglig leder i 2001. Israelerne hadde vært notert på Frankfurt-børsen siden 1999. Da Berg overtok lå kursen på 50 eurocent. Han flyttet hovedkontoret fra New York til Bergen. I dag har aksjen tatt tigangen og ligger på over 5 euro. Tyske HypoVereinsbank har i en rapport nylig roset selskapet og mener det er godt posisjonert for den økende digitaliseringen og innføring av HDTV. Banken tror Vizrt-aksjen skal opp i 6,50 euro.
Selskapet er i dag verdt i overkant av 600 millioner kroner. Berg har selv fått en pen verdiøkning og sitter på aksjer til en verdi av rundt 30 millioner kroner. Han tjener to millioner i året for å lede bedriften, og mottok en bonus på 500.000 i fjor.
SAMLEMANI
Det er en drøy påstand å si at kontoret hans er ryddig. Papirer dekker deler av møtebordet, det samme gjelder kontorpulten hans. Berg forteller at han har delvis samlemani.
Et par gamle utdaterte fasttelefoner står i en hylle. I vinduskarmen står det en antikk radio og en 1970-talls Sony Trinitron reise-tv. Lent opp mot veggen står det en plakat av James Dean som han kjøpte i New York, et bilde av «Gutta på tur», et program som han hadde ideen til i sin tid, samt innrammede kunstgaver.
- Jeg har ikke fått hengt bildene opp igjen siden jeg flyttet kontoret, unnskylder Berg seg.
- Når flyttet du?
- I 2000.
BØRSNOTERES
Vizrt har rundt 50 norske aksjonærer, som kontrollerer om lag 30 prosent av selskapet. Bjarne Berg har om lag fem prosent. De ansatte har en eierandel på rundt seks prosent. Nå skal norske investorer få mulighet til å investere i selskapet. Planen er at Vizrt i tillegg til Frankfurt skal parallellnoteres på Oslo Børs 11. mai. 1 million nye aksjer utstedes i emisjonen som tilrettelegges av Norse Securities og DnB Markets.
- Trenger dere kontanter?
- Nei, vi har 16-17 millioner dollar i banken så vi har nok kontanter. Men i Tyskland blir vi betraktet som et sært, lite selskap og omsetningen har vært lav inntil nylig da vi begynte å pleie investorer. Nå omsettes det aksjer daglig. Likevel tror vi likviditeten blir bedre i Norge, hvor folk kjenner oss og hvor synligheten blir større, sier Berg.
Kontantbeholdningen gjør at Vizrt er i posisjon for å kjøpe. I øyeblikket gjennomføres det en due diligence, en selskapsgjennomgang, med britiske Curious Software Company Ltd. som utvikler og lisensierer verdenskart til om lag 500 kunder, inkludert 185 kringkastere i USA. Kjøpet skal etter planen skje 1. juni. Ambisjonene er høye når det gjelder vekst.
- Jeg har sagt til markedet at målet er en organisk vekst på 25 prosent årlig. Vi greide en vekst på 27 prosent i fjor, sier Berg.
15 prosent av omsetningen pløyes inn i forskningen. Det betyr at hvis omsetningen øker, så øker også midlene til forskning. Det er i Bergen avdelingen for forskning og utvikling ligger. For å forsvare sin posisjon som markedsleder må Vizrt hele tiden utvide produktspekteret og komme med nye produkter.
- Hvert eneste år angriper vi et nytt marked. Måten vi gjør det på er at vi først åpner et marked, så sørger for at vi får det til og vedlikeholder posisjonen vi får. Vi åpnet India i 1999, der har vi 90 prosent av markedet. Vi er suverent størst i Japan. Nå har vi åpnet kontor i Beijing, hvor vi skal etablere oss i løpet av året. Neste land kan bli Indonesia eller Russland, sier Berg.
PRISUTDELING
Tilbake til Grand selskapslokaler i Handelens og Sjøfartens Hus. Nå skal prisutdelingen endelig skje. Salgsdirektør Gunnestad og Berg går inn i Festsalen. Store «fresco»-malerier pryder veggene. Berg og Gunnestad setter seg bakerst i lokalet og hører på presentasjonen av de ulike kandidatene. Salgsdirektøren tar en siste sjekk av talen. Berg knekker en sukkerpose.
Så er det klart. Vizrt får Hordaland Eksportpris for 2005. Salgsdirektør Gunnestad går opp, holder en kort takketale og mottar prisen. Han kommer tilbake til bordet der Berg sitter. Et par fotografer forsøker å få bilde av dem sammen, men Berg trekker seg unna blitzlyset.
- Det er mange ledere som ville ha gått opp og selv mottatt prisen?
- Jo, men det å holde taler er god trening, og til syvende og sist er det medarbeiderne under deg som gjør jobben. Da skal de få æren for det også.
Kundene| Vizrt Ltd | |||
| Tall i millioner USD | |||
| 2004 | 2003 | 2002 | |
| Driftsinntekter | 21,4 | 17,2 | 12,1 |
| Driftsresultat | 4,1 | 2,9 | -0,3 |
| Resultat før skatt | 4,2 | 2,9 | -0,3 |
| Hovedaksjonærer | |
| Navn | Andel |
| Ledere og styre | 10,2 % |
| Fidelity Group | 9,1 % |
| Ansatte | 6,2 % |
| Svein Ove Str¿mmen | 5,3 % |
| Reidar Michaelsen | 5,3 % |
| Bjarne Berg | 5,0 % |
| Coral Group | 4,8 % |
| Concord Group | 4,8 % |
| Andre | 54,2 % |
| Datterselskaper | |
| Navn | Registrert i |
| Vizrt Inc. | USA |
| RT-SET BV | Holland |
| Peak Broadcast Systems Plc | Irland |
| Peak Broadcast Systems AS | Norge |
| Peak Software Techn. GmbH | Østerrike |
| Peak Broadcast Systems Inc. | USA |
| Alle er 100 prosent eid av Vizrt Inc. |
CNN International
BBC1 & BBC3
BBC Sports
ITN
ABC
Al Jazeera Sports Channel
BTV (Beijing TV)
CBS News
CBS Sport
CNBC
CNN
Fox News og Fox Sports
France Télévisions Publicité
Kuwait TV
MBC (Al Arabiya)
Saudi Arabia TV
Sky Channel
Sky News
Yunan TV
ZDF
Kjøper fotballspillere
Bjarne Berg er styreleder i investeringsselskapet Hardball AS som har som formål å investere i rettigheter til fotballspillere på eliteserienivå og gi økonomisk bistand til eliteserieklubber i forbindelse med kontraktsinngåelser mellom fotballklubben og fotballspillere. Som ØR skrev i forrige nummer har investeringsselskapet i Bergen bidratt ved kjøpene av fem spillere til Brann i løpet av det siste året - Ragnvald Soma, Dylan Macallister, Paul Scharner, Kristjan Ørn Sigurdsson og landslagskaptein Martin Andresen.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen