Samfunn

Kina har gjort biler med lave utslipp til en del av kvotesystemet sitt.

Også Kina skyver utslippssamfunnet foran seg

Bilprodusentene i Kina får ekstra tid på seg for å klare overgangen til lavutslipp. Likevel omtales landets elbil-regler som de viktigste i verden.

Publisert Sist oppdatert

Skal man oppnå klimamålene må bilparken over på mer miljøvennlig drivstoff. Derfor har både India og Kina varslet ambisiøse satsinger på elbiler frem mot 2030.

Men så langt har det manglet klare styringsmekanismer fra myndighetene som har kraft nok til å få vanlige indere og kinesere til å velge lavutslippsbiler i store nok antall.

I India venter man fortsatt på en pakke med reguleringer og tiltak. Indiske medier tror pakken kan komme i høst.

Nå melder Bloomberg at Kina har rullet ut nye regler for utslipp og kreditt som får konsekvenser for elbilparken. I første omgang er det snakk om å gi produsentene av biler som går på fornybar energi lenger tid på seg til å legge om produksjonen til biler med lavere utslipp.

Sikter mot 5 prosent av nybilsalget

Under det kinesiske kvotesystemet kreves det at bilprodusentene må opparbeide seg en kredittscore på 10 prosent. Denne er basert på hvor mange lavutslippsbiler produsenten kan levere. For eksempel kan en produsent få en kredittscore på 10 prosent hvis rundt 2,5 prosent av bilene i produksjon er elektriske. Men dette kravet utsettes nå til å gjelde fra 2019 istedet for 2018 som opprinnelig planlagt. Samtidig øker kravet til 12 prosent fra 2020. Ifølge Bloomberg New Energy Finance vil det innebære at ikke flere enn fire til fem prosent av nybilsalget i 2020 er lavutslippsbiler. Likevel omtales reglene som de viktigste for utviklingen av elbiler i verden akkurat nå.

Powered by Labrador CMS