Annonse
Den kinesiske million­byen og industri­metropolen Chongqing er utgangspunktet for Kinas jernbaneoffensiv mot Europa. Foto: Dreamstime.
DP + Spiegel

Den nye ­silkeveien

Å ta tog til Kina er ikke så langt som mange antar.

– På direkteturen dit finnes det ganske enkelt ingen sjøer å krysse eller kjøre rundt, sier Erich Staake.

Staake er styreleder for Duisburger Hafen AG og er med det en av Tysklands mest mektigste innen jernbanefrakt. Ukentlig kjører 15 godstog mellom logistikksenteret på hans havn i Duisburg – som ligger der Rhinen munner ut i elva Ruhr – og den kinesiske industrimetropolen Chongqing.

Lese resten?
Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

SPIEGEL+DP

Som en del av Dagens Perspektivs europadekning publiserer vi etter avtale jevnlig stoff fra det tyske magasinet Der Spiegel.


Annonse

SPIEGEL+DP

Som en del av Dagens Perspektivs europadekning publiserer vi etter avtale jevnlig stoff fra det tyske magasinet Der Spiegel.


Annonse