Samfunn
Fjordinnovasjon løper fra infrastruktur på land
Norge har subsidiert bygging av langt flere el-ferger enn infrastrukturen tåler. Nå varsler regjeringen vriding i støtteordningene.
På tre år har statsforetaket Enova brukt halvannen milliard kroner på fartøysinnovasjon, verftsstøtte og støtte til utvikling av «grønne» ferjer.
Det har resultert i praktskip som hybriden «Vision of the Fjords» og det helelektriske søsterskipet «Future of the Fjords», som vant prisene for Årets skip på verdens største skipsmesse i henholdsvis 2016 og 2018.
Samtidig har det blitt brukt opp mot en halv milliard på landstrømanlegg. Ifølge en områdegjennomgang fra februar gjennomført av DNV GL og Menon på oppdrag for regjeringen, beskrives støtteordningene fra Enova til dette formålet som viktig.
Men for at havnene og den landbaserte infrastrukturen skal møte de høyteknologiske skipene som rulles ut i høyt tempo, må investeringene økes, innrømmer statssekretær Atle Hamar i Klima- og miljødepartementet.
– Volumet på kontraheringer av elferger som i disse dager blir bygd, kommer til å øke veldig i 2020 og 2021, sier han.
Han varsler derfor en vridning i støtteordningene. Der pengene før gikk til nye skip, skal infrastruktur vektlegges fremover.
– Det er noe vi har med i eierdialogen. Det har blitt brukt veldig mye til innovasjonsdelen. Men nå skal vi se på om vi ikke må øke innsatsen på infrastrukturen også, sier Hamar.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen