Samfunn

Professor ved NHH og tidligere SSB-sjef Christine Meyer gir ut bok sammen med sin ektefelle og professorkollega ved NHH, Victor Normann. De tar til orde for å gjenreise skillet mellom det offentlige og markedet.

Ikke for å tjene penger

Offentlige etater skal ikke tenke eller opptre som markedsaktører, men holde seg til samfunnsoppdraget sitt.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver de to NHH-professorene og ektefellene Christine B. Meyer og Victor D. Norman i en kronikk i DN.

Det er også hovedbudskapet i boka de lanserer i dag, «Ikke for å konkurrere».

Kontroversielle erfaringer

Begge professorene har egne erfaringer som ledere i offentlig sektor, og har stått midt i turbulente saker.

Christine Meyer ledet Statistisk sentralbyrå fram til slutten av 2017, da hun gikk av etter en konflikt med finansminister Siv Jensen.

Victor Norman sto som arbeids- og administrasjonsminister i Bondevik II-regjeringen bak en kontroversiell utflytting av statlige arbeidsplasser.

Det offentlige bør innskrenke seg til det oppdraget de har fått fra velgerne og deres representanter

I kronikken i DN skriver de to professorene at når samfunnet har valgt at noen virksomheter ikke bør overlates til markedet, så bør de heller ikke oppføre seg som markedsaktører.

Sponsorjakt og oppdragsforskning

De peker på at offentlige virksomheter som skoler, sykehus og veibygging ikke er der for å tjene penger eller konkurrere. De bør derfor «innskrenke seg til det oppdraget de har fått fra velgerne og deres representanter, holde seg innenfor de budsjettrammene oppdragsgiveren har gitt dem, og de skal være sjenerøse ved fritt å dele alt de har av innsikt og erfaring» skriver de i kronikken.

Meyer og Norman mener mange offentlige institusjoner har glemt dette, og viser blant annet til kulturinstitusjoner som jakter sponsorer og høyere utdanningsinstitusjoner som skaffer seg ekstrainntekter fra oppdragsforskning.

De mener også at slike institusjoner ofte pålegges oppgaver langt ute i randsonen av sine kjerneoppdrag.

I forlengelsen av dette advarer de mot fremveksten av markedsinspirerte styringsverktøy – New Public Management - i det offentlige.

De to professorene bak den nye boka tar til orde for å gjenreise skillet mellom offentlige og markedsrettet virksomhet, og at etatene får styringsverktøy som egner seg for virksomheter som ikke skal konkurrere i et marked.

Powered by Labrador CMS