DP helg
Mads Bones med nylig premiere på AMADEUS på Trøndelag Teater
Dette er første gang Mads Bones har regi på en forestilling han ikke har skrevet selv.
Originalmanuset er ivaretatt, men tilført karakteristisk kreativ Bones-galskap. Mozarts musikk har fått ny rocka drakt av teatrets musikalske leder, Åsmund Flaten. Librettoene er oversatt og oppdatert med tekster som ressonerer med samtiden. 1700- tallet har fått assosiasjoner til 70- tallets Studio 64-miljø i New York hvor den progressive, intellektuelle rocken får konkurranse av rå, upolert punk.
Fortellingen om Antonio Salieris giftige og dødelige misunnelse ovenfor det musikalske geniet Mozart er en moderne klassiker. Med Bones i registolen har historien om verdens, første og største popstjerne og hans nemesis igjen fått ny relevans.
Dette er siste forestilling Bones gjør for Trøndelag Teater før han dedikerer seg helt og fullt til rollen som teatersjef ved Nye Hjorten Teater, et nytt privateid folketeater i Trondheim.
I rollene:
Salieri: Øyvind Brandtzæg
Mozart: Emil Olaffson
Constance: Natalie Bjerke Roland
Guiseppe Bonno: Snorre Ryen Tøndel
Katharina Cavalieri: Ingrid Bergstrøm
Grev Johan Kilian Von Strack: Emma Caroline Deichman
Venticellos:
Morten "Morty Black" Skaget , Skjalg M. Raaen, Åsmund Flaten og Stian Lundberg
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk