Synspunkt
Synspunkt | Kjell Torstein Hagen: Voksne med erfaring burde være nøkkelressurs mot skolemobbing
I lys av de økende mobbetallene i norske skoler, som fremkom i Elevundersøkelsen 2023, er det avgjørende viktig å vurdere verdien av erfaringskompetanse i skolemiljøet – spesielt fra voksne, skriver Kjell Torstein Hagen.
Kjell Torstein Hagen er daglig leder i den frivillige organisasjonen Bli sett-Norge.
Lyst til å sende oss et innlegg? Mailadressen er synspunkt@dagensperspektiv.no
SYNSPUNKT: Denne innsikten er ikke bare viktig i utforming av anti-mobbestrategier, men også for de daglige hendelsene i skolegården, samt anerkjennelsen av de pårørendes roller.
Voksne som har personlig erfaring med mobbing, enten som tidligere ofre, som mobber eller gjennom arbeid med mobbeofre, bringer en unik forståelse og empati til bordet.
Som erfaringskonsulenter i skolemiljøet kan de spille en avgjørende rolle i å identifisere tidlige tegn på mobbing, tilby støtte til ofrene, og utdanne både elever og lærere om konsekvensene av mobbing og hvordan den kan bekjempes.
Disse personene kan fungere som brobyggere mellom studenter og lærere, skape en kultur av åpenhet og tillit der elever føler seg trygge på å dele sine bekymringer.
De pårørendes erfaringer
En annen, ofte oversett side av mobbing er de pårørendes erfaringer.
Foreldre og familie til mobbeofre står ofte overfor betydelige utfordringer, fra å håndtere den umiddelbare emosjonelle påvirkningen på barnet sitt, til å navigere i skolesystemet for å søke hjelp og rettferdighet.
Inkludering av de pårørendes synspunkter og erfaringer er vesentlig i utviklingen av effektive anti-mobbestrategier. Dette inkluderer å gi dem en plattform til å dele sine erfaringer og bidra til utformingen av politikk og programmer som direkte påvirker deres barns velferd.
«Erfaringskonsulenter kan hjelpe familier med å forstå dynamikken i mobbesituasjoner, veilede dem i hvordan de kan kommunisere effektivt med skolen og tilby emosjonell støtte gjennom prosessen.»
Erfaringskonsulenter kan også tjene som en verdifull ressurs for de pårørende, ved at de tilbyr veiledning og støtte basert på deres egen erfaring.
De kan hjelpe familier med å forstå dynamikken i mobbesituasjoner, veilede dem i hvordan de kan kommunisere effektivt med skolen og tilby emosjonell støtte gjennom prosessen.
Bør anerkjenne verdien av voksnes erfaringer
Det er på tide at skoler og utdanningsmyndighetene anerkjenner og benytter seg av verdien som voksne med erfaringskompetanse kan bringe til skolemiljøet.
Dette bør inkludere både erfaringskonsulenter og de pårørendes innsikt.
Ved å gjøre dette, kan vi skape et mer inkluderende, forståelsesfullt og effektivt system for å bekjempe mobbing og fremme et trygt og positivt læringsmiljø for alle elever.
Mobilisering av erfaringskompetanse i skolene vil representere et skritt i retning av en mer helhetlig tilnærming til mobbeproblematikken, hvor alle stemmer blir hørt og verdsatt, og hvor løsninger er forankret i den virkelige verden – av dem som har levd med og gjennom disse utfordringene.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen