Synspunkt
Synspunkt | Tor W. Andreassen: SAS' glemte utfordringer
SAS har vært i kraftig uvær gjennom sommeren. Konflikten med pilotene var en varslet krise. Arbeidsgiver og arbeidstaker har begge et ansvar for å opptre ansvarlig og finne en løsning, skriver Tor W. Andreassen.
Tor W Andreassen er professor og tilknyttet DIG-senteret ved Norges Handelshøyskole i Bergen.
SYNSPUNKT: SAS Forward, som innebærer å kutte kostnadene med 7,5 milliarder, skal gjøre selskapet kostnadsmessig konkurransedyktig. Utfordringen er at de ansatte har vært i en kostnadskrig i de siste 15 til 20 årene. De er slitne og har lite å gå på - ikke minst psykologisk.
Med dette som bakteppe velger ny leder full konfrontasjon med pilotene. Streiken koster SAS i overkant av 100 millioner i tapte inntekter og øvrige utgifter per dag. Men det er bare halve sannheten.
Omdømmetap
Konflikten har gjort selskapet mindre attraktivt i markedet. Verdien av merkenavnet SAS er redusert og kundelojaliteten er under angrep. Det siste er kritisk for SAS. Det er rimelig å anta at en rekke av de lojale forretningskundene etter streiken sprer sine flykjøp til flere selskaper.
I praksis betyr det at SAS` share of wallet reduseres. La oss anta at share of wallet før streiken var i forhold 80 prosent SAS og 20 prosent til andre selskaper, og etter streiken 60-40.
- Les også: Hvorfor SAS-streiken blir kortvarig
Fallet i SAS-kjøp skjer ved at kundelojaliteten synker. Dette kan vi regne på.
Alt annet likt, betyr det en halvering av omsetningen fra dette kundesegmentet som kanskje utgjør 60 prosent av SAS` inntekter. 60 prosent av 2021-omsetningen i SAS er 28 milliarder kroner - en omsetning som da kan synke til 14 milliarder, altså en halvering.
To store utfordringer
Å kapre nye kunder til et selskap med dårlig renommé (SAS = Streiker alle Sammen) kan bli en omfattende og kostbar reklamekampanje - med stor risiko for lav avkastning. Fra markedsføringen er det et uttrykk som sier: «Dårlige produkter som markedsføres tungt, går desto fortere konkurs.»
Kan dette vare SAS` skjebne når selskapet ikke evner å bringe de ansatte ombord og med på reisen sammen med kundene?