Synspunkt
Synspunkt | Tor W. Andreassen: SAS og håpet om en langsiktig industriell eier
Jeg håper intenst at SAS overlever og at de finner et godt hjem. Det beste ville være at en langsiktig industriell eier gikk inn og ga dem tid og den rette ledelseskompetansen, skriver Tor Wallin Andreassen.
Tor W. Andreassen er professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen.
Lyst til å sende oss et innlegg? E-post-adressen er synspunkt@dagensperspektiv.no
SYNSPUNKT: En av dem som legger inn bud, er mest sannsynlig Apollo Global Management som i tillegg til et litt frynsete rykte, har spesialisert seg i flyselskaper i trøbbel. Jeg håper intenst at SAS overlever og at de finner et godt hjem.
Nå sies det at penger ikke lukter, men eierne kan.
Apollo er et investeringsfond som jakter raske gevinster. De har gjennom flere tilsvarende cases vist en risikovillighet som mange andre skyr unna, og i prosessen ervervet en betydelig kompetanse om å snu flyselskaper rundt og gjøre dem lønnsomme.
Nåværende SAS-sjef kjenner selskapet og eierne bak fra sin tid i tidligere jobb som hadde tilsvarende utfordringer som SAS. Slik sett er det takk for sist – hyggelig å se dere igjen.
Det vil ta lang tid å snu SAS
SAS er et selskap i dyp krise – finansielt og markedsmessig. Maskinparken er gammel, de ansatte er utslitte/slitne etter mange år med kutt og lønnskamp. Kundene er ikke så imponert over selskapet, og Eurobonus-programmet er det sterkeste limet i lojaliteten til selskapet – ikke tilfredshet med dem som reiseoperatør.
Det vil ta lang tid å snu selskapet rundt til gamle Janne Carlzon-tider. Derfor ville jeg tro og håpet at en langsiktig industriell eier vil gå inn og gi dem tid og ledelseskompetanse til å utvikle et Premium quality/price-selskap til glede for budsjett og jobbreisende.
Det finnes i dag en slitasje mellom ledelsen og fagforeningene innen pilot og kabin. Det kan derfor også være snakk om en ny ledelse for å skape motivasjon til (nok en) omstilling og nysatsing.
Behovet kan lett dekkes av andre
Om SAS går ut av markedet, og/eller blir kjøpt opp av et annet utenlandsk selskap, vil ingen tape noe på det. Behovet for og etterspørselen etter flyreiser kan lett dekkes av andre selskaper i Norge og utenfor Norge.
Tiden hvor man hadde nasjonale flyselskap som en del av nasjonal merkevarebygging er forbi. I dag er bransjen global – noe som tilsier en konsolidering av kapasitet og selskaper for å få stordriftsfordeler og dermed lavere kostnader i drift og vedlikehold.
SAS ble ofte kalt «Svensk Alt Sammen». La det ikke utvikle seg til å bli SAS = «Spesielt Avlyste Sjanser» ved at ledelsen ikke lykkes med sin restrukturering og refinansiering av selskapet.
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse