En ny studie viser at talestyrte kommandoer vil bli den vanligste måten å jobbe med generativ KI på innen 2028.

SYNSPUNKT

En ny studie viser at talestyrte kommandoer vil bli den vanligste måten å jobbe med generativ KI på innen 2028.

Virksomheter må forberede seg på en KI-fremtid uten tastatur

Innen 2028 vil talestyrte kommandoer bli den vanligste måten å jobbe med generativ KI på.

Publisert
Lesetid: 2 min

Steen Marquard er salgsdirektør i Jabra.

Gå til tilbud

SYNSPUNKT. Vi lever i en tid med mer kommunikasjon enn noen gang før og antall kanaler er mangedoblet. Ansatte kommuniserer nå gjennom alt fra videomøter til meldingsapper, samarbeidsplattformer og e-post, men ofte føles effektivt samarbeid vanskeligere å oppnå. Mange ansatte opplever også å ha «digital gjeld», altså et stort etterslep av meldinger og varsler som stjeler tid og energi.

KI omformer nå alle aspekter av arbeidet, og stemmen vokser raskt frem som det neste store grensesnittet. Sammen med London School of Economics Behavioural Research Lab har Jabra kartlagt hvordan 171 kunnskapsansatte samhandlet med generativ KI ved bruk av stemmen versus tastatur. Studien viser at talestyrte kommandoer vil bli den vanligste måten å jobbe med generativ KI på innen 2028.

Deltakerne beskrev det å snakke med KI som raskere og mer naturlig, og kalte det en intuitiv måte å uttrykke ideer på uten å tenke for mye. Tilliten til KI ble også høyere da folk brukte stemmen sin. Å snakke i stedet for å skrive økte tilliten til KI-svar med en tredjedel, og mange deltakere rapporterte at stemmen fikk teknologien til å føles mer samarbeidende og tilkoblet.

Funnene viste også at kontekst betyr mer enn alder. Eldre ansatte var mer åpne for å bruke stemme til arbeidsoppgaver etter å ha prøv det første gang, mens yngre arbeidstakere som bruker digitale assistenter som Siri eller Alexa i privatlivet, stoler mindre på stemmen i jobbsammenheng.

Studien viser at stemmestyring vil erstatte tradisjonelle tastaturer innen 2028

Kanskje viktigst av alt, adopsjonen akselererer. 14 prosent av deltakerne foretrakk allerede nå å snakke med KI, et vippepunkt som tyder på at stemmen snart blir «mainstream». Hvis trenden fortsetter, kan måten vi jobber med KI på være veldig annerledes om bare tre år.

Disse resultatene fremhever både løftet og utfordringen med stemme-til-KI. Løftet er raskere, mer naturlige interaksjoner som bygger tillit og reduserer friksjonen ved konstant skriving. Stemmen kan også redusere den digitale gjelden, som tapper ansatte for energi.

Utfordringen er at dette mentalitetsskiftet ikke vil skje automatisk. For at stemmen skal levere på potensialet, må virksomheter forberede ansatte, teknologi og kultur.

Studien gjør det klart at å realisere det fulle potensialet til stemmen vil kreve intensjon. For at stemme-til-KI skal lykkes, må virksomheter tenke utover teknologi og fokusere på beredskap. Dette inkluderer å forberede deres ansatte, arbeidsarealer og bedriftskultur for en ny måte å samhandle med KI på.

Det betyr å skape miljøer der det føles naturlig og trygt å snakke med teknologi, hvor personvernhensyn tas opp på forhånd og der ansatte forstår når stemme tilfører verdi og når andre verktøy fungerer bedre. Nøyaktigheten av transkripsjon og stemmeklarheten vil også være avgjørende for hvor godt KI kan tolke og handle på kommandoer.

Studien viser at stemmestyring vil erstatte tradisjonelle tastaturer innen 2028. Men om det lykkes eller ikke, avhenger av valgene ledere tar i dag. Virksomheter som handler nå og hjelper ansatte med å omfavne kraften i stemmen sin, vil være de som låser opp en mer produktiv og menneskelig fremtid for arbeid.

Powered by Labrador CMS