Ledelse

Bedre sikkerhet med gode relasjoner

Gode relasjoner mellom medarbeidere og sjefen kan gi bedre sikkerhet på arbeidsplassen, konkluderer ny rapport fra Sverige.

Publisert Sist oppdatert

God dialog mellom ledelse og ansatte, ledere som tar sikkerhet på alvor og rapportering av feil. Dette er tre av nøklene til bedre sikkerhet på jobben, skriver avisen Arbetsliv.

I en ny kunnskapssamling skriver forskerne om hvordan vi håndterer risiko i arbeidslivet. Ilkka Salo fra Lunds universitet er en av forskerne. Han sier til Arbetsliv at vi ofte fatter beslutninger på et dårlig grunnlag, og at vi i slike tilfeller har en tendens til å ty til forenklinger eller ulike tommelfingerregler. De kan være til hjelp, de kan dessverre også forverre situasjonen. En annen factor er at akutt stress har vist seg på påvirke vår dømmekraft på en negativ måte.

Rapporten tar for seg mange innfallsvinkler til risiko og ser på ulike tiltak. En viktig konklusjon er ifølge rapportforfatterne at det ikke ser ut til å være nok å bare trene ansatte i rett adferd . Man må samtidig ha en dialog om sikkerhet mellom ansatte og ledelse. Denne faktoren trekkes frem som den viktigste faktoren av dem alle for at et foretak skal klare å få til endringer i sikkerhetsarbeidet sitt.

Det finnes en sterk sammenheng mellom flere ledelsesfaktorer og positive effekter av sikkerhetstiltak. Forfatterne vil gå så langt som å hevde at lederskap som eksplisitt fokuserer på og prioriterer sikkerhet kanskje er en av de mest sentrale faktorene for at tiltak skal lykkes.

Når det gjelder ledelse og tilbakemeldinger, understrekes det at det er viktig at lederne gir ros for rett adferd, men også at de må våge å konfrontere adferd som innebærer økt risiko for feil og mistak.

Den nye kunnskapssamlingen har tittelen "Riskperception och interventionsmetoder".

Powered by Labrador CMS