Nyskaping

Den San Fransisco-baserte reiselivsbedriften Zozi har oppnådd stor vekst uten å ta nevneverdig risiko.

Tok lav risiko, fikk stor suksess

Brukte tre år på å få finansiering, fremfor å kaste seg ut i det.

Publisert Sist oppdatert

Nettstedet entrepreneur.com skriver om den San Fransisco-baserte reiselivsbedriften Zozi, som lyktes, til tross for at den har tatt minimalt med risiko.

Reiselivsbransjen er svært fragmentert bransje, med ti tusener av aktører på verdensbasis. I tillegg har mange av aktørene gammeldagse teknologiske løsninger, noe som vanskeliggjør sentralisering av slike løsninger til én plattform.

Zozi utvikler online booking programvare for reiselivsaktørene. Selskapet har tatt et skritt av gangen, ifølge nettstedet. Gründer og administrerende direktør, TJ Sassani forteller at bedriften brukte de tre første årene på å skaffe finansiering. Det fikk de i små drypp gjennom business angels. Flere dusin investorer spyttet i små beløp. Først etter at Zozi hadde opparbeidet seg en trygg kundebase søkte Zozi venturekapital for å kunne få fart i veksten, forteller Sassani.

– Vi hadde ingen problemer med å bygge dette opp gradvis, sier han, og legger til at bedriften etter hvert har samlet inn 60 millioner dollar.

Zozi satser på at bedriften drives videre fremover gjennom lagspill, selv om Sassani er klar på at ledelsen treffer beslutningene.

Målet for 2016 er å oppnå transaksjoner for over én milliard dollar. Den andre målsetningen er å nå 20 000 aktører i løpet av 2016, et tall som vil gjøre Zozi om lag halvparten så stor som OpenTable.

Powered by Labrador CMS