Ledelse

7 kilder til innflytelse

Publisert Sist oppdatert

Vi snakker ikke så mye om makt, innflytelse og det som måtte være av politikk på arbeidsplassen i det daglige. Det er på en måte ikke helt «stuerent» å snakke om sånt. Du skal imidlertid ikke undervurdere de mulighetene du faktisk har til å skaffe deg mer innflytelse, mener William Ocasio - professor i organisasjon og ledelse ved Kellogg School of Management - Northwestern University.

I en artikkel hos Kellogg Insight konstaterer han at makt på arbeidsplassen har stadig mindre med kontroll å gjøre. Dette fordi tradisjonelle hierarkier svekkes. Makt handler i større grad enn før om å ha innflytelse, og denne innflytelsen kan vi etter sigende skaffe oss mer av gjennom å utvikle det Ocasio omtaler som ulike former for «politisk kapital».

Ideen er at man skaffer seg makt gjennom å mobilisere politisk støtte.

Basert på egen forskning og undervisning av studenter og ledere, har William Ocasio kommet frem til syv former for politisk kapital man kan spille på når man skal manøvrere i det politiske landskapet på en arbeidsplass. Her er lista:

Symbolsk kapital
Hvordan verdsettes tittelen din og bakgrunnen/utdannelsen din i organisasjonen?

Menneskelig kapital
Hva slags kunnskap, ferdigheter og ekspertise har du å tilby?

Omdømme
Hva slags rykte har du på deg? Har folk tillit til deg? Verdsettes de resultatene du leverer i organisasjonen?

Sosial kapital
Hvilke profesjonelle kontakter har du? Hvilke nettverk kan du ta steget inn i, direkte eller indirekte?

Økonomi
Hvilke økonomiske ressurser bidrar du med i denne organisasjonen? (Overskudd, inntekter, investeringer)

Organisasjonskapital
Hva slags autoritet har du til å ta formelle beslutninger/til å kontrollere organisasjonens agenda?

Kulturell kapital
I hvilken grad representerer du og kommuniserer du historien og kulturen til organisasjonen på en god måte?

Lyst til å lese mer om makt på arbeidsplassen?
Fra arkivet: 7 veier til makt

Powered by Labrador CMS