Foto

Dreamstime.

Synspunkt

Slik vinner du kampen mot Ad Blockers

Publisert: 4. mai 2017 kl 10.15
Oppdatert: 4. mai 2017 kl 10.21

SYNSPUNKT: Alle liker ting som er gratis – og internett er fullt av det: Verktøy som knytter deg til alle rundt deg, nyheter og underholdning, samt tilgang til all verdens kunnskap. For forbrukere, er det å bruke disse tjenestene sømløst og enkelt. For utgivere og tjenesteleverandører er det en konstant kamp for å holde seg lønnsom og relevant.

Vi har sett flere forskjellige finansielle strategier for å opprettholde balansen mellom gratis innhold, tjenester og bærekraftig vekst – også ideer som sponset innhold, innfødt reklame, eller inntektsdeling med partnere som Amazon.

Samtidig ser vi at annonsørfinansierte tjenester står ovenfor en sterk utfordring i form av annonseblokkering. Når annonsene er blokkert, kan ikke annonsørene betale for våre gratis opplevelser, og da reiser deg seg et viktig spørsmål –  i en verden med ad blockers, hva skal et selskap gjøre for å få endene til å møtes?

Det koster å drive

Tenk på hvor dyrt det er å drive en virksomhet som Facebook. For å få mer enn en milliard forbrukere til å fortsette å bruke deres tjenester på global skala, brukte Facebook  nesten fire milliarder dollar i 3. kvartal 2016 på å drive sin virksomhet. Facebook betaler for det meste ved hjelp av annonser.

Å erstatte annonseinntekter er en utfordring. Mens noen forbrukere kan være villig til å betale for hver app og nettside de bruker, vet vi at mange setter pris på og liker å være i stand til å bruke Facebook og andre applikasjoner og nettsteder gratis.

Dette forklarer den siste utviklingen, som for eksempel Facebooks beslutning om å blokkere ad blockers og levere annonser til alle brukere på sin desktop-versjon. Dette viser en av mulighetene et medieselskap kan velge, og jeg tror at mange selskaper vil føler seg tvunget til å utstede  en obligatorisk reklameopplevelse for brukerne.

Saken fortsetter under annonsen

Stor frustrasjon blant forbrukerne

Blokkering av annonser og blokkere ad blockers er bransjens og brukernes svar på et og samme problem. For forbrukerne handler det om det faktum at digitale annonser kancoppleves som påtrengende, repeterende og ofte irrelevant. Jeg er ikke alene om disse tankene –  ifølge Janrain & Harris Interactive Report, blir 74 prosent av onlineforbrukere frustrert når reklameinnhold ikke har noe med deres interesser å gjøre.

74 prosent av onlineforbrukere blir frustrert når reklameinnhold ikke har noe med deres interesser å gjøre

Løsningen? I stedet for å påtvinge forbrukerne annonser de ikke ønsker å se, kan vi redusere frustrasjonen ved å forbedre annonseopplevelsen. Dette gjøres ved å fjerne unødvendig repetisjon og gjøre annonsene mer relevante. Kanskje kunne selskapene erstatte blokkeringen av ad blockers med personlig annonsering – slik at folk selv kan velge hvilken type annonser de ønsker å se. En rekke selskaper har valgt denne løsningen.   

Kunstig intelligens

I virkeligheten vil de fleste av oss ikke ønske å ta oss tid til å melde inn om hvilke annonser vi ønsker å se. Folk ønsker og forventer at markedsføringen som dukker opp på deres sider er like relevant som innholdet de søker etter. Det er nå mulig å tilpasse annonsene, ved hjelp av teknologi, etter forbrukernes smak og preferanser, samt lære i sanntid hvilke annonser som er velkommen, ved hjelp av å se hva hver enkelt forbruker klikker på.

Markedsføring kan være meningsfylt

Saken fortsetter under annonsen

Det handler om å forutse potensialet i hver reklame og muligheter for hver annonsør. Målet er å levere reklame som fungerer, både for annonsøren og forbrukeren. Det handler om å være til rett sted til rett tid. Hver enkelt av oss er ikke bare unik, men det finnes gode og dårlige tidspunkt for en annonsør å nærme seg forbrukeren med sitt budskap.

Dersom man ignorerer det forbrukeren forteller oss, risikerer vi å irritere forbrukerne med et produkt de kanskje ikke er interessert i, og annonsen kan få motsatt effekt av det vi tenkte oss. Vi støter fra oss forbrukeren.

All oppmerksomhet er ikke nødvendigvis god oppmerksomhet

I et landskap der alle roper om å bli sett, er det viktig å skille seg ut, samt dukke opp på rett sted til rett tid.

Fremtiden for god markedsføring ligger i å lese signaler og gjøre smarte spådommer om hvor informasjonen vil lande på rett sted.

Adtech-bransjen jobber mot dette målet, og det er bra for både annonsører og forbrukere . Annonsørene ser flere annonser som når et mottakelig publikum og får bedre avkastning på forbruk, samtidig som forbrukerne får informasjon som de er interessert i.

Magnus Johansson
søn 20.02.2022 23:47

SYNSPUNKT. Magnus Johansson er Norden-sjef i selskapet Rocket Fuel