Annonse
Direktør i Jernbanedirektoratet, Kirsti Slotsvik, må ta hensyn til mange ekspertplaner, mange lokale ønsker og veldig mange politikere i sin jobb med å utvikle norsk jernbane videre. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix.
Analyse

Nytenking om samferdsel

Aslak Bonde er frittstående analytiker. Han er utdannet cand.philol. og har arbeidet som politisk journalist i Aftenposten i 11 år. 

SYNSPUNKT: 120 milliarder kroner. Det er den nye prislappen for en forlengelse av jernbanen fra Fauske til Tromsø. Ifølge Jernbanedirektoratet er det ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt, utbyggingen vil føre til negative CO2-regnskap i flere tiår fremover og det vil oppstå konflikter med reindriftsnæringen og samiske interesser.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her
Annonse
Annonse