Annonse
Direktør i Jernbanedirektoratet, Kirsti Slotsvik, må ta hensyn til mange ekspertplaner, mange lokale ønsker og veldig mange politikere i sin jobb med å utvikle norsk jernbane videre. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix.
Analyse

Nytenking om samferdsel

Aslak Bonde er frittstående analytiker. Han er utdannet cand.philol. og har arbeidet som politisk journalist i Aftenposten i 11 år. 

SYNSPUNKT: 120 milliarder kroner. Det er den nye prislappen for en forlengelse av jernbanen fra Fauske til Tromsø. Ifølge Jernbanedirektoratet er det ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt, utbyggingen vil føre til negative CO2-regnskap i flere tiår fremover og det vil oppstå konflikter med reindriftsnæringen og samiske interesser.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Annonse
Annonse