Annonse
Foto: iStock/gremlin
Synspunkt

Stordata og personvern – er begge deler mulig?

Anne Bergvad er daglig leder i Retorika.

SYNSPUNKT. På et seminar hos Media Mondays Oslo tidligere i høst, presenterte Sci-Code AS tanker om hva stordata kan bidra med og hvordan personvernet kan ivaretas. Vi kan se på data som digitale ressurser, på linje med oljen som en viktig naturressurs. Et eksempel fra deres arbeid er et prosjekt i Uganda, der stordata ble brukt til å innhente data om trafikkmønsteret i byene, og på den måten skaffe seg innsikt om når gatene var trygge å ferdes i. Et viktig fremskritt for innbyggere i deler av et krigsherjet område.

Utvidet virkelighet

Amazon, Yahoo, Google og sosiale medier som Facebook gir oss muligheten til være sosiale, pleie interessene våre, skaffe oss ny innsikt, delta i diskusjoner, ta digitale jobbmøter og drive internkommunikasjon. For ikke å snakke om digital markedsføring og politisk idemyldring.

Et spennende teknologisk fremskritt er AR-teknologi (utvidet virkelighet) som gir muligheter for uendelig mange forretnings- og underholdningsapplikasjoner. På et Girl Geek Dinners-møte tidligere i høst presenterte Fluxloop AS og Ruter løsninger for smart mobilitet ved hjelp av AR-teknologi.

Tenk deg at du ønsker å komme deg fra A til Å med offentlig transport. Du laster ned en app på mobilen din som fungerer sammen med mobilkameraet. Du kan få overblikk over bussholdeplassen gjennom mobilkameraet, mens appen gir deg tilleggsinformasjon i dette bildet - om hvilke busser som kommer, når de kommer og hvor de skal.

I tillegg til at dette er svært brukervennlig for de fleste av oss, er dette gode nyheter for bl.a synshemmede. De har ikke alltid like gode muligheter til å holde seg orientert om endringer i transporttilbudet og trenger informasjon om bussen kommer når den skal, om den er forsinket, har byttet plattform eller om det blir satt opp ekstra busser. En slik AR-app kan gi dem de nødvendige opplysningene.

Et annet eksempel på dette er IKEA har tilgjengelige har du muligheten til å planlegge kjøkkenet ditt eller studen i detaljer. De bruker AR-teknologi i appene sine for å vise møbler i hjemme hos deg, for å hjelpe deg til å planlegge innredning av kjøkken og interiør.

Teknologien skaper store muligheter for avansert, brukerorientert kommunikasjon

Trenger stordata

For å kunne jobbe med disse smarte løsningene, trenger vi data. Mye data. Vi trenger å kjenne til menneskelig adferd - hvilke behov brukerne har, interesser, familiesituasjon, utdanningsbakgrunn osv. I dag samles data inn via enheter som mobiler, lesebrett og datamaskiner. Alle digitale skritt du tar, som nettsøk, likeklikk, lokasjoner osv. blir registrert og innsamlet. Google kjenner oss nesten bedre enn vi kjenner oss selv.

Her ligger også utfordringene.

Sosiale medier som bl.a. Facebook og Twitter samler inn daglig et enormt datamateriale. Dessverre er de også sårbare for hacking og manipulasjon. Assange ble til slutt innhentet, basert på data fra Twitter, fordi Twitter ble tvunget til å oppgi relevante data. Man kan diskutere nyttverdien i dette, men det gir oss uansett innsikt i at disse kanalene kan styres, brukes – og misbrukes. Er det virkelig helt trygt å ta jobbsamtalene på Facebook workplace?

Lære mer? Sjekk ut disse:

Stordata OG personvern?

Det er mulig å eie sine egne data. Blokkjede (‘block chain’) kan være løsningen, ifølge Sci-Code.

Blokkjede-teknologi er basert på distribuerte, anonymiserte databaser (lagringsrom for data) over hele verden, som sikres av krypterte nøkler ved hver database. Her er det ikke en sentral database der hackere lett kan entre og endre dataene. For å hacke og endre data i blokkjede, må i prinsippet hver eneste database låses opp og endres. Dette gjør hacking i praksis umulig, noe som gjør at brukerne har full kontroll over egne data. Vi kan altså gi fra oss data, ha kontroll på dem - og samtidig bidra i den spennende utviklingen med digitale løsninger som stordata gir rom for.

Der mye å glede seg til fremover. Teknologien skaper store muligheter for avansert, brukerorientert kommunikasjon. Den genererer også nye behov og nye utfordringer, og for oss som jobber profesjonelt med kommunikasjon har vi et stort ansvar for å skaffe oss innsikt, ikke bare på alle de ulike mulighetene teknologien gir, men også om hvordan vi kan ta vare på brukernes personvern.

Jo bedre vi presterer på dette, jo mer tillit vil vi høste.

Annonse
Annonse