Arbeidsliv

Tar grep om fremtidens kompetanse

Industrien lanserer veikart for kompetanseheving og Industriskolen med modulbasert etterutdanning.

Publisert Sist oppdatert

Industrien er avhengig av rett kompetanse - særlig digital kompetanse.

Men i de kommende årene vil mange dyktige industriarbeidere gå av med pensjon - og rekrutteringen av unge går trått.

Det er bakgrunnen for fremleggelsen av en ny strategi for kompetansebygging under Industrikonferansen tirsdag.

Det såkalte veikartet skal overlevers statsministeren og Ap-leder Jonas Gahr Støre.

Veikartet er ment å gi føringer for norsk kompetansepolitikk som for tiden ligger i støpeskjeen.

  • Ungdom. Et viktig mål skal være å vise frem at norsk industri kan være en attraktiv arena for ungdom - også de som brenner for miljøet.

  • Teknologi. Bedriftene trenger at ungdommen velger teknologifag i utdanningene sine. Dette vil også fremheves i veikartet.

  • Livslang læring. Hydro, har sammen med det norske selskapet Attensi, tatt i bruk spillteknologi for å lære innenfor de mest komplekse kjemiske prosesser. Erfaringen er at det gir akselerert læring. Selskapet tar nå i bruk denne læringsteknologien også ved å gi alle operatører smarttelefon der spill-app er brukes.

Industrifagskolen

Som en del av planene vil Fellesforbundet og Norsk Industri bygge en egen industrifagskole som skal stå klar i ulike deler av landet fra høsten 2019.

Skolen skal også bidra til å styrke satsingen på etterutdanning. De tekniske fagskolene tilbyr i dag sin kompetanse på heltid og deltid, men stort sett kun som en hel grad over to år på fulltid.

Fagskolene har allerede fått 16 millioner kroner til et pilotprogram i statsbudsjettet for 2019.

Bedriftene vil i samarbeid med sine respektive fagskoler utvikle korte moduler.

Planen er at satsingen trappes opp neste år, slik at fagskolene kan ta imot minst 1000 studenter i 2020.

Man ønsker også at modulbasert etter- og videreutdanning utvides på sikt til å inkludere universitet og høgskole.

Skolen skal styres etter noen faste prinsipper.

  • Fagarbeidere skal etterutdannes for å kunne stå i jobben gjennom omstilling

  • Utviklingen skjer på industriens premisser

  • En stor del av tilbudet er nettbasert

  • Samlingene skjer der industrien befinner seg

  • Fagskolene er sikret finansiering

Powered by Labrador CMS