Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Er vi nødt til å gi en redegjørelse for konkurranseklausuler til våre ansatte?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg er daglig leder i en virksomhet, og denne virksomheten drives i en bransje med sterk konkurranse.

Vi har derfor tenkt på om vi bør inngå konkurranseklausuler med våre ansatte.

I den forbindelse er jeg blitt gjort oppmerksom på at arbeidstakere kan kreve å få en redegjørelse for denne klausulen. Er vi nødt til å gi dette, og hva må vi i så fall informere om?

Svar: Konkurranseklausuler er regulert i arbeidsmiljøloven kapittel 14 A. Arbeidsgivere som inngår konkurranseklausuler med sine ansatte pålegges en redegjørelsesplikt. Dersom arbeidsgiver ikke overholder denne plikten vil heller ikke konkurranseklausulen være gyldig, jf. aml § 14 A-1 (6).

Kravet til redegjørelse beskrives nærmere i aml. § 14 A-2. Arbeidsgiver skal på bakgrunn av skriftlig forespørsel klargjøre om en konkurranseklausul blir gjort gjeldende, og hvis ja, hvilket omfang den gjøres gjeldende for. Dette er nødvendig for at arbeidstakeren skal kunne ivareta sine interesser i arbeidslivet.

Som nevnt utløses redegjørelsesplikten på bakgrunn av arbeidstakerens skriftlige forespørsel. Opphør av arbeidsforholdet skal imidlertid sidestilles med slik skriftlig forespørsel. Som arbeidsgiver er det derfor viktig å kjenne til at dette kravet utløses direkte, dersom arbeidstakeren sier opp eller får en oppsigelse/avskjed av arbeidsgiver. Merk også at en konkurranseklausul ikke kan gjøres gjeldende ved oppsigelse pga. virksomhetens forhold, f.eks. ved nedbemanning.

Det er ulike tidsfrister for når redegjørelsen senest skal leveres til arbeidstakeren. Ved alminnelig skriftlig forespørsel må arbeidsgiver ha redegjort innen 4 uker. Den samme fristen gjelder dersom arbeidstakeren sier opp selv.

Dersom arbeidsgiveren gir vedkommende en oppsigelse skal redegjørelse konkurranseklausulen gis senest samtidig. Ved avskjedigelse skal arbeidsgiver redegjøre senest innen en uke. Det er veldig viktig at arbeidsgiver overholder disse tidsfristene.

Dersom arbeidsgiver gir uttrykk for at klausulen vil bli gjort gjeldende, skal også deres «særlige behov» for dette fremgå av redegjørelsen. At det foreligger «særlige behov» er en grunnforutsetning som må være til stedet dersom klausulen skal være gyldig, jf. aml. § 14 A-1 (2).

Hva som er et særlig behov beror på en konkret vurdering, men her er det arbeidsgivers egne interesse som skal være styrende. Arbeidstakerens interesser anses i hovedsak å være ivaretatt ved at vedkommende har krav på kompensasjon dersom klausulen gjøres gjeldende. Kravene til kompensasjon følger av aml. § 14 A-3.

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS