Arbeidsliv

Arbeidsmiljøloven skal begrense bruk av klausuler

1. januar 2016 ble klausuler lovfestet i arbeidsmiljøloven. Lovverket og reglene omkring bruk av klausuler er strenge, samt at det innebærer mer saksbehandling for arbeidsgiver.

Publisert Sist oppdatert

Hensikten bak bestemmelsene i arbeidsmiljøloven om klausuler er å begrense bruken av dem. Dette medfører at arbeidsgiver må vurdere hvorvidt det faktisk er nødvendig å innføre klausuler for sine ansatte, skriver bedriften Accountor i en pressemelding.

Konkurranseklausuler

Konkurranseklausul er en skriftlig avtale med arbeidsgiver som begrenser arbeidstakers adgang til å ta en stilling hos en annen arbeidsgiver eller starte opp, drive eller delta i annen virksomhet i et visst tidsrom etter at arbeidsforholdet er avsluttet. Slike avtaler kan kun etableres så fremt det er nødvendig for å sikre arbeidsgivers behov for vern mot konkurranse og kan ikke ha en varighet på mer enn ett år etter at arbeidsforholdet ble avsluttet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS