Arbeidsliv
Ferie hos ny arbeidsgiver?
Dagens Perspektivs juristpanel svarer på lesernes spørsmål om arbeidsrett.
Spørsmål: Det begynner en ny ansatt hos oss 1. september i år og vi er glade for å få ham med på laget vårt. Han har imidlertid i forkant av jobbstart sendt meg en e-post og bedt om å avvikle ferie i en uke i oktober. Kan han kreve å ta ut ferie år?
HR Manager
Svar: Den ansatte har som utgangspunkt både rett og plikt til å avvikle ferie selv om han begynner i ny jobb. For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at han ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver.
Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår. Det betyr at dersom den nyansatte har en uke igjen av sin ferie, så er utgangspunktet at denne skal avvikles innen året. Dersom han har mer enn en uke ferie igjen, så skal han som utgangspunkt ta ut hele den resterende ferien innen 2016.
Tiltrer man etter 30. september, har man likevel krav på minst en uke ferie samme år, med mindre man allerede har tatt ut full ferie hos tidligere arbeidsgiver.
SBDL/ advokat Marianne Gjerstad